Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alle 12-vuotiaiden lasten tunnetaidot toimintaterapiassa : Kyselytutkimus lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille

Katainen, Saara (2017)

 
Avaa tiedosto
Saara_Katainen.pdf (1001.Kt)
Lataukset: 


Katainen, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913172
Tiivistelmä
Tunnetaidot-käsitteen rinnalla on lukuisia ylä-, ala- ja rinnakkaiskäsitteitä sekä käsitepareja, joista muodostuu laaja kokonaisuus. Tunteita on hyvin paljon, ja niiden kehittyminen tapahtuu lapsilla yksilöllisesti lasten ollessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa – varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen ollessa pohjana kehitykselle.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen keinoin selvittää, 1) miten tunnetaidot-käsite ymmärretään 0-12-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien keskuudessa, 2) millaisia taustatekijöitä tai toimintakyvyn haasteita on niillä lapsilla, joiden kanssa toimintaterapeutit harjoittelevat tunnetaitoja sekä 3) millaisia keinoja tunnetaitojen edistämiseksi käytetään. Tutkimusote oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Toimintaterapian viitekehyksinä toimivat Inhimillisen toiminnan malli MOHO sekä OTIPM-prosessimalli.

Tulokset osoittivat, että toimintaterapeutit kokivat pääosin ymmärtävänsä tunnetaidot-käsitteen merkityksen hyvin tai erittäin hyvin, joskin kokonaisuudessaan aihealueen käsitteiden ymmärtämisessä ilmeni vaihtelevuutta. Heidän mukaansa tunnetaidot sisältävät mm. tunteiden hallintaa, tunnistamista ja nimeämistä, vuorovaikutustaitoja sekä empatiaa. Vastaajilla oli eniten kokemusta neuropsykiatrisesta häiriöstä ja aistisäätelytaitojen haasteista niillä lapsilla, joilla tunnetaitojen tai sen osa-alueiden edistäminen on ollut toimintaterapian tavoitteena, joskin ilmeni myös monenlaisia muita taustatekijöitä ja toimintakyvyn haasteita sekä haasteiden samanaikaisuutta. Tunnetaitoja edistetään toimintaterapiassa erilaisten interventiomenetelmien avulla. Pohdintaosuudessa näkökulmana olivat myös taustalla vaikuttavat toimintaterapeutin käyttämät strategiat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste