Alle 12-vuotiaiden lasten tunnetaidot toimintaterapiassa : Kyselytutkimus lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille
Katainen, Saara (2017)
Katainen, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913172
Tiivistelmä
Tunnetaidot-käsitteen rinnalla on lukuisia ylä-, ala- ja rinnakkaiskäsitteitä sekä käsitepareja, joista muodostuu laaja kokonaisuus. Tunteita on hyvin paljon, ja niiden kehittyminen tapahtuu lapsilla yksilöllisesti lasten ollessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa – varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen ollessa pohjana kehitykselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen keinoin selvittää, 1) miten tunnetaidot-käsite ymmärretään 0-12-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien keskuudessa, 2) millaisia taustatekijöitä tai toimintakyvyn haasteita on niillä lapsilla, joiden kanssa toimintaterapeutit harjoittelevat tunnetaitoja sekä 3) millaisia keinoja tunnetaitojen edistämiseksi käytetään. Tutkimusote oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Toimintaterapian viitekehyksinä toimivat Inhimillisen toiminnan malli MOHO sekä OTIPM-prosessimalli.
Tulokset osoittivat, että toimintaterapeutit kokivat pääosin ymmärtävänsä tunnetaidot-käsitteen merkityksen hyvin tai erittäin hyvin, joskin kokonaisuudessaan aihealueen käsitteiden ymmärtämisessä ilmeni vaihtelevuutta. Heidän mukaansa tunnetaidot sisältävät mm. tunteiden hallintaa, tunnistamista ja nimeämistä, vuorovaikutustaitoja sekä empatiaa. Vastaajilla oli eniten kokemusta neuropsykiatrisesta häiriöstä ja aistisäätelytaitojen haasteista niillä lapsilla, joilla tunnetaitojen tai sen osa-alueiden edistäminen on ollut toimintaterapian tavoitteena, joskin ilmeni myös monenlaisia muita taustatekijöitä ja toimintakyvyn haasteita sekä haasteiden samanaikaisuutta. Tunnetaitoja edistetään toimintaterapiassa erilaisten interventiomenetelmien avulla. Pohdintaosuudessa näkökulmana olivat myös taustalla vaikuttavat toimintaterapeutin käyttämät strategiat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen keinoin selvittää, 1) miten tunnetaidot-käsite ymmärretään 0-12-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien keskuudessa, 2) millaisia taustatekijöitä tai toimintakyvyn haasteita on niillä lapsilla, joiden kanssa toimintaterapeutit harjoittelevat tunnetaitoja sekä 3) millaisia keinoja tunnetaitojen edistämiseksi käytetään. Tutkimusote oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Toimintaterapian viitekehyksinä toimivat Inhimillisen toiminnan malli MOHO sekä OTIPM-prosessimalli.
Tulokset osoittivat, että toimintaterapeutit kokivat pääosin ymmärtävänsä tunnetaidot-käsitteen merkityksen hyvin tai erittäin hyvin, joskin kokonaisuudessaan aihealueen käsitteiden ymmärtämisessä ilmeni vaihtelevuutta. Heidän mukaansa tunnetaidot sisältävät mm. tunteiden hallintaa, tunnistamista ja nimeämistä, vuorovaikutustaitoja sekä empatiaa. Vastaajilla oli eniten kokemusta neuropsykiatrisesta häiriöstä ja aistisäätelytaitojen haasteista niillä lapsilla, joilla tunnetaitojen tai sen osa-alueiden edistäminen on ollut toimintaterapian tavoitteena, joskin ilmeni myös monenlaisia muita taustatekijöitä ja toimintakyvyn haasteita sekä haasteiden samanaikaisuutta. Tunnetaitoja edistetään toimintaterapiassa erilaisten interventiomenetelmien avulla. Pohdintaosuudessa näkökulmana olivat myös taustalla vaikuttavat toimintaterapeutin käyttämät strategiat.