Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

3-6-vuotiaiden lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen välinen yhteys : Taitojen välisen yhteyden tutkiminen RALLA-havainnointityökaluilla

Smolander, Eveliina; Tarkiainen, Hanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Valmis opinnaytetyo.pdf (886.2Kt)
Lataukset: 


Smolander, Eveliina
Tarkiainen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päiväkoti-ikäisten lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen välistä yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin taitojen välistä yhteyttä toisiinsa arvioituina RALLA – leikki- ja kaveritaitojen havainnointityökaluilla. Opinnäytetyön yhteistyökumppa nina toimi yksi Keski-Suomen päiväkodeista, jossa lasten arvioinnit toteutettiin.

Tutkimukseen osallistui 16 lasta, jotka olivat iältään 3-6-vuotiaita. Lasten arviointiin saatiin lupa päivähoidon hallinnosta sekä lasten vanhemmilta. Lasten leikki- ja vertaissuhdetaitojen arvioinnit toteutti eri arvioija. Lasten havainnoinnit toteutettiin päiväkodissa. Arviointitulokset kirjattiin lomakkeelle, josta ne siirrettiin analysoitaviksi RALLA-sovellukseen. RALLA-
sovelluksen tuottamat kokonaispisteet ja osiokohtaiset pisteytykset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.

Tutkimuksessa selvisi, että leikkitaidot ja vertaissuhdetaidot ovat merkitsevästi yhteydessä
toisiinsa (r=0,84). Leikkitaidoista eniten yhteyttä vertaissuhdetaitoihin oli kaverileikin osa-alueella. Vertaissuhdetaidoista eniten yhteyttä leikkitaitoihin oli vuorovaikutuksen ylläpitämisen ja vertaisten tukemisen taitojen osa-alueella. Merkittävin yhteys oli kaverileikin ja ryhmässä toimimisen taitojen osa-alueiden välillä.

Tutkimuksen tulosten perusteella voimme olettaa, että lapsen leikkitaitojen yhtenä kehittämiskeinona on lapsen vertaissuhdetaitojen tukeminen. Mikäli lapsella haasteet ovat vertaissuhdetaidoissa, niitä voidaan kehittää tukemalla lapsen leikkitaitoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste