Markkinointitutkimus
Kero, Ilkka (2017)
Kero, Ilkka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimus käsittelee Mikkelin toimintakeskus ry:n toimeksiantoa markkinointitutkimus. Markkinointitutkimuksen tavoitteena on markkinoinnin kohdentaminen - asiakaskartoitus ja potentiaaliset asiakkaat - sekä toimintakeskuksen näkemyksien kehittäminen kyseisiin tavoitteisiin.
Mikkelin toimintakeskus ry:llä oli vuonna 2016 kolme myyntitoimipistettä. Vuonna 2017 myyntitoimipistemuutoksen johdosta liikkeitä on nyt kaksi. Tämä yhdistyksen muutos mahdollisti asiakaskartoituksen ja markkinoinnin kohdentamisen toiminnan murrosvaiheen kulmasta. Tutkimus suoritettiin kirjoituspöytätutkimuksena kolmesta eri näytelähteestä. Tutkimusaineistona käytettiin Mikkelin toimintakeskus ry:n omia tilastoja ja kyselyitä vuodelta 2016, opinnäytetyön kirjoittajan omien kyselyiden tuloksia vuodelta 2017 sekä Miksei oy:n Laura Vuorisen tilasto vuodelta 2016. Pääosa tutkimuksen tuloksista saatiin käsittelemällä kvalitatiivisien kysymysten järjestysasteikollista numeerista dataa. Markkinoinnin kohdentamiseen opinnäytetyössä pyrittiin asiakaslähtöisen segmentoinnin keinoin.
Tuloksina päästiin asiakaskartoituksessa ja potentiaalisten asiakkaiden havainnoinnissa asiakasuskollisuuteen ja tuote- sekä palvelulähtöisiin asiakasryhmiin. Laskennalliset tulokset olivat vain suuntaa antavia, sillä osa näytteiden koosta jäi pieneksi. Vapaamuotoisten kysymysten vastaukset eri lähteistä antoivat asiakaskartoitukseen vahvoja merkkejä potentiaalisten ja jo vakiintuneiden asiakkaiden toiveista. Opinnäytetyössä löydettiin myös asiakkaiden kartoittamiseen tarkempia menetelmiä lomake parannusten keinoin sekä myyntipistekartoitusten keinoin. Uudistuksen tuoma asiakastyytymättömyys ja kriittisyys viesti vahvasta asiakaskunnasta sekä heidän vaateistaan.
Markkinoinnin kohdentamisessa löydettiin syvempi lähestyminen asiakkaisiin segmentoimalla ja viestinnän parannusehdotuksilla. Segmentoinnin tavoitteena oli löytää asiakaslähtöinen, mutta Mikkelin toimintakeskusta kuvastava ryhmäjako. Segmentointiehdotuksiksi tuli kolmen rooliryhmän muodostaminen toimintakeskuksen arvojen tukemiseksi ja vahvistamiseksi. Käsitys osallistuvasta asiakkaasta osana toimivaa yhdistystä nousee tärkeimmäksi runkoryhmäksi.
Mikkelin toimintakeskus ry:llä oli vuonna 2016 kolme myyntitoimipistettä. Vuonna 2017 myyntitoimipistemuutoksen johdosta liikkeitä on nyt kaksi. Tämä yhdistyksen muutos mahdollisti asiakaskartoituksen ja markkinoinnin kohdentamisen toiminnan murrosvaiheen kulmasta. Tutkimus suoritettiin kirjoituspöytätutkimuksena kolmesta eri näytelähteestä. Tutkimusaineistona käytettiin Mikkelin toimintakeskus ry:n omia tilastoja ja kyselyitä vuodelta 2016, opinnäytetyön kirjoittajan omien kyselyiden tuloksia vuodelta 2017 sekä Miksei oy:n Laura Vuorisen tilasto vuodelta 2016. Pääosa tutkimuksen tuloksista saatiin käsittelemällä kvalitatiivisien kysymysten järjestysasteikollista numeerista dataa. Markkinoinnin kohdentamiseen opinnäytetyössä pyrittiin asiakaslähtöisen segmentoinnin keinoin.
Tuloksina päästiin asiakaskartoituksessa ja potentiaalisten asiakkaiden havainnoinnissa asiakasuskollisuuteen ja tuote- sekä palvelulähtöisiin asiakasryhmiin. Laskennalliset tulokset olivat vain suuntaa antavia, sillä osa näytteiden koosta jäi pieneksi. Vapaamuotoisten kysymysten vastaukset eri lähteistä antoivat asiakaskartoitukseen vahvoja merkkejä potentiaalisten ja jo vakiintuneiden asiakkaiden toiveista. Opinnäytetyössä löydettiin myös asiakkaiden kartoittamiseen tarkempia menetelmiä lomake parannusten keinoin sekä myyntipistekartoitusten keinoin. Uudistuksen tuoma asiakastyytymättömyys ja kriittisyys viesti vahvasta asiakaskunnasta sekä heidän vaateistaan.
Markkinoinnin kohdentamisessa löydettiin syvempi lähestyminen asiakkaisiin segmentoimalla ja viestinnän parannusehdotuksilla. Segmentoinnin tavoitteena oli löytää asiakaslähtöinen, mutta Mikkelin toimintakeskusta kuvastava ryhmäjako. Segmentointiehdotuksiksi tuli kolmen rooliryhmän muodostaminen toimintakeskuksen arvojen tukemiseksi ja vahvistamiseksi. Käsitys osallistuvasta asiakkaasta osana toimivaa yhdistystä nousee tärkeimmäksi runkoryhmäksi.