Sosiaalisen median seurantatyökalujen vertailu valtiovarainministeriölle
Helenius, Jasmin (2017)
Helenius, Jasmin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213286
Tiivistelmä
Sosiaalisen median seuranta on organisaatioille ja yrityksille nykyaikana elintärkeää, sillä seurannan avulla voidaan parantaa asiakaspalvelua ja organisaation tai yrityksen toimintaa merkittävästi. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että seurannalle asetetaan tietyt kriteerit sekä tavoitteet ja että näiden tavoitteiden täyttymistä mitataan. Verkossa on tarjolla paljon ilmaisia sosiaalisen median kanavien seurantatyökaluja sekä myös yritysten tarjoamia maksullisia seurantatyökaluja.
Tässä opinnäytetyössä tehtiin toimeksiantona valtiovarainministeriön viestintäyksikölle seurantatyökalujen vertailu loppuvuodesta 2014. Vertailu tehtiin viidestä eri yrityksestä ja niiden tarjoamista sosiaalisen median seurantatyökalusta niiden kuukauden mittaisten kokeilujaksojen perusteella.
Työn teoriaosuudessa keskitytään ministeriöiden käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, niiden sosiaalisen median seurantaan, sosiaalisen median erilaisiin seurantyökaluihin sekä sosiaalisen median käyttöön julkisella sektorilla. Ministeriöt ovat Suomessa aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa niin kuin nykyaikana kuuluukin ja niin kuin muidenkin maiden hallitukset ovat.
Työ on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ennalta määriteltyjen yhtenäisten havaintoyksikköjen avulla, joita olivat lähdeaineisto, osumat, analyysi, yleiset plussat ja miinukset sekä asiakaspalvelu. Havaintoyksiköt määritteli toimeksiantaja ministeriön tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyön vertailuosio oli valtiovarainministeriön viestintäyksikön apuna, kun he valitsivat sosiaalisen median seurantatyökalua. Ministeriö päätyi valitsemaan yhden vertailussa olleista seurantatyökaluista pysyvään käyttöön keväällä 2015.
Tässä opinnäytetyössä tehtiin toimeksiantona valtiovarainministeriön viestintäyksikölle seurantatyökalujen vertailu loppuvuodesta 2014. Vertailu tehtiin viidestä eri yrityksestä ja niiden tarjoamista sosiaalisen median seurantatyökalusta niiden kuukauden mittaisten kokeilujaksojen perusteella.
Työn teoriaosuudessa keskitytään ministeriöiden käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, niiden sosiaalisen median seurantaan, sosiaalisen median erilaisiin seurantyökaluihin sekä sosiaalisen median käyttöön julkisella sektorilla. Ministeriöt ovat Suomessa aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa niin kuin nykyaikana kuuluukin ja niin kuin muidenkin maiden hallitukset ovat.
Työ on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ennalta määriteltyjen yhtenäisten havaintoyksikköjen avulla, joita olivat lähdeaineisto, osumat, analyysi, yleiset plussat ja miinukset sekä asiakaspalvelu. Havaintoyksiköt määritteli toimeksiantaja ministeriön tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyön vertailuosio oli valtiovarainministeriön viestintäyksikön apuna, kun he valitsivat sosiaalisen median seurantatyökalua. Ministeriö päätyi valitsemaan yhden vertailussa olleista seurantatyökaluista pysyvään käyttöön keväällä 2015.