Mainoskampanjan suunnittelu eri toimialoilla
Lyytikäinen, Suvi (2007)
Lyytikäinen, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mainoskampanjan suunnittelua kahdessa eri toimialan yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on antaa toimintasuosituksia mainoskampanjan suunnitteluun. Mainoskampanjan huolellinen suunnittelu on tärkeä tekijä, kun halutaan tehdä ja toteuttaa menestyviä mainoskampanjoita. Kohdeyrityksinä ovat palveluyritys Lännen Puhelin Oy ja vähittäiskauppaa harjoittava Vapaa Valinta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan mainonnan käsitettä, mainonnan eri muotoja ja mainoskampanjan suunnittelun vaiheita. Teoreettisessa osassa tulevat käsitellyiksi mainonnan lajit, tavoitteet ja keinot sekä vaikutusprosessi. Mainonnan muotojen tarkastelun jälkeen käydään läpi mainoskampanjan suunnittelun vaiheet kampanjan tavoitteista saavutettuihin tuloksiin. Kampanjaa suunniteltaessa yrityksen tulee kiinnittää huomiota erityisesti kohderyhmän- ja mainosvälineen valintaan sekä mainossanomaan. Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimustulokset saatiin teemahaastattelua tutkimusmenetelmänä käyttäen. Teemahaastattelut toteutettiin maaliskuun 2007 aikana. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkimustulokset käsiteltiin teemoittain. Opinnäytetyön teoriaosan perusteella voidaan todeta mainonnan olevan tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää. Mainonta on markkinointiviestinnän näkyvin muoto ja sen tarkoituksena on yrityksen muun markkinoinnin tukeminen. Mainonnan huolellinen suunnittelu ja toteutus ovat edellytyksiä mainonnan tehokkuudelle. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hyvin suunnitellut ja toteutetut mainoskampanjat houkuttelevat uusia asiakkaita ja lisäävät myyntiä.