Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NÄIN KLIKATAAN: YLE KAJAANIN HYVÄT JA HUONOT OTSIKOT : Luetuimpien ja vähiten luettujen sisältöjen otsikoiden analyysi

Niskanen, Mika (2017)

Avaa tiedosto
Niskanen_Mika.pdf (558.2Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213360
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Yle Kajaanin 106 klikatuimman jutun otsikkoa ja 53 vähiten klikatun jutun otsikkoa vuodelta 2016. Tarkoituksena oli selvittää, mitä toimivia käytäntöjä luetuimpien artikkelien otsikoissa on käytetty ja kuinka klikatuimmat otsikot mahdollisesti eroavat vähiten luetuista otsikoista. Aineisto on kerätty vuoden 2016 jokaiselta viikolta.
Otsikot on luokiteltu otsikkotasolla kymmeneen eri luokkaan. Tämän lisäksi otsikoiden sanat luokiteltiin sanaryhmien mukaan esimerkiksi sen selvittämiseksi, mitkä ovat suosituimmat sanat ja kuinka paljon erisnimiä esiintyy otsikoissa. Huomiota kiinnitettiin myös välimerkkeihin, numeroihin sekä sana- ja merkkimääriin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysissa hankittu aineisto ensin pilkotaan pienempiin osiin, jonka jälkeen se käsitteellistetään ja lopuksi järjestetään uudelleen uudeksi kokonaisuudeksi. Otsikot jaoteltiin pieniksi kokonaisuuksiksi, jonka jälkeen sanoja ja otsikoiden muita osia kasattiin uusiin luokkiin.
Lopputuloksena selvisi, että luetuimmat ja vähiten luetut otsikot ovat yleisellä tasolla yllättävän samankaltaisia. Tämä kertoo vakiintuneista otsikointirutiineista Yle Kajaanin toimituksessa. Tärkein ero piilee konkretisoinnissa: luetuimmat otsikot ovat konkreettisempia kuin vähiten luetut, sillä niissä käytetään useammin esimerkiksi adjektiiveja ja numeroita.
Isoimmat erot löytyivätkin adjektiiveista, kysymysmerkeistä ja ajatusviivan käytöstä. Luetuimmissa otsikoissa oli lähes kaksi kertaa todennäköisemmin adjektiivi kuin vähiten luetuissa sisällöissä. Adjektiivien kokonaismäärä oli kuitenkin luokkien välillä prosentuaalisesti sama. Lisäksi luetuimmissa otsikoissa käytettiin paljon sitaatteja – lähes puolessa otsikoita.
Yli puolessa vähiten luettujen artikkelien otsikoista käytettiin ainoana välimerkkinä ajatusviivaa. Luetuimmissa otsikoissa tämä luku oli yli puolet pienempi. Myös kysymysmerkkejä esiintyi luetuimmissa otsikoissa enemmän.
Suosituimmat sanat olivat 1) olla (51kpl); 2) voi (14kpl); 3) ja (14kpl) 4) se (11kpl) 5) Suomi (8kpl).
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste