Sosiaalisen median suunnitelma majoituspalvelussa : Case: Original Sokos Hotel Alexandra
Ojala, Iida-Maria (2017)
Ojala, Iida-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli, että Original Sokos Hotel Alexandralla oli tarve kehittyä sosiaalisen median hyödyntämisessä. Suunnitelmallisuuden ja paremman hyödyntämisen tueksi tavoitteena oli laatia yritykselle sosiaalisen median suunnitelma. Tehdyllä tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten toimintaa pystyttäisiin kehittämään, kuinka suunnitelma saataisiin jokapäiväiseen käyttöön ja minkälaista sisältöä sosiaalisen median eri kanaviin tulisi tuottaa. Sosiaalinen media on jatkuvasti muuttuva ja vuorovaikutteinen kanava, ja opinnäytetyön teoriapohjassa aihetta selitettiin ilmiönä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin avainhenkilöiden teemahaastattelua, joten tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen. Haastatteluita tehtiin viisi kappaletta, ja ne toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kaikki haastateltavat työskentelevät yrityksessä, ja ovat vastuussa Original Sokos Hotel Alexandran sosiaalisen median toiminnasta.
Tutkimuksessa selvisi, että toimintaa kehittäisivät suunnitelmallisuuden parantaminen ja säännönmukaisuus. Yhdeksi kehityskohteeksi mainittiin myös parempi yhteistyö sosiaalisen median vastaavien kesken. Sisällön puolesta tärkeänä pidettiin laadukkaita kuvia. Toimeksiantajan tavoitteena on luoda sosiaalisessa mediassa positiivista mielikuvaa yrityksestä ja tulevaisuudessa viedä yhä enemmän asiakaspalvelua näihin kanaviin. Yrityksen on tärkeää näkyä ja olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa asiakkaan sitoutumisen kannalta.
Suunnitelmaa tullaan käyttämään Original Sokos Hotel Alexandran sosiaalisen median tukena keväästä 2017 lähtien. Tutkimuksessa saavutettuja tuloksia ja sosiaalisen median suunnitelmaa voidaan tulevaisuudessa käyttää toimeksiantajan lisäksi myös muissa majoitusalan yrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin avainhenkilöiden teemahaastattelua, joten tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen. Haastatteluita tehtiin viisi kappaletta, ja ne toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kaikki haastateltavat työskentelevät yrityksessä, ja ovat vastuussa Original Sokos Hotel Alexandran sosiaalisen median toiminnasta.
Tutkimuksessa selvisi, että toimintaa kehittäisivät suunnitelmallisuuden parantaminen ja säännönmukaisuus. Yhdeksi kehityskohteeksi mainittiin myös parempi yhteistyö sosiaalisen median vastaavien kesken. Sisällön puolesta tärkeänä pidettiin laadukkaita kuvia. Toimeksiantajan tavoitteena on luoda sosiaalisessa mediassa positiivista mielikuvaa yrityksestä ja tulevaisuudessa viedä yhä enemmän asiakaspalvelua näihin kanaviin. Yrityksen on tärkeää näkyä ja olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa asiakkaan sitoutumisen kannalta.
Suunnitelmaa tullaan käyttämään Original Sokos Hotel Alexandran sosiaalisen median tukena keväästä 2017 lähtien. Tutkimuksessa saavutettuja tuloksia ja sosiaalisen median suunnitelmaa voidaan tulevaisuudessa käyttää toimeksiantajan lisäksi myös muissa majoitusalan yrityksissä.