Vianilmaisinjärjestelmän kehittäminen ja vikojen poiston tehostaminen LWC -konelinjalla
Makkonen, Olli (2017)
Makkonen, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813042
Tiivistelmä
Vianilmaisimia käytetään paperiteollisuudessa havaitsemaan paperin vikoja. Niitä on käytetty jo vuosikymmenten ajan, mutta niiden heikkoutena on ollut niiden heikko kyky ilmaista sekä luokitella vikoja. Vianilmaisinjärjestelmät ovat kuitenkin kehittyneet vuosien saatossa niin tekniikan kuin myös paperintekijöiden ja käyttäjien jatkuvien vaatimusten kasvaessa.
Marraskuussa 2015 Kaipolan PK6:n vianilmaisin- ja katkokamerajärjestelmä uusittiin sekä välirullaimelle asennettiin vikaan pysäytysautomatiikka. Uuden järjestelmän ansiosta paperin vikoja oli mahdollista havaita entistä paremmin. Sain toimeksiantajalta tehtäväkseni kehittää uuden vianilmaisinjärjestelmän vikojen luokittelun oikeellisuutta sekä paperin vikojen poistomenetelmien ja ohjeistuksien päivittämisen välirullaimelle.
Vikojen luokittelun kehittämiseksi oli ensin tutkittava millaiset paperin viat luokitellaan väärin ja kerättävä niistä riittävästi dataa neuroverkkoon. Vika datan keräämisen jälkeen oli mahdollista tehdä muutoksia vianilmaisinjärjestelmän luokittelijaan. Luokittelija koos-tuu neuroverkosta ja päättelyketjusta.
Tutkimuksissa havaittiin useita vikatyyppejä, joiden luokittelussa on parannettavaa. Kerätyn vikadatan perusteella luokittelijan neuroverkkoon sekä päättelyketjuun tehtiin muutoksia, joiden ansioista paperin vikojen luokittelun oikeellisuutta saatiin parannettua. Luokittelijaan tehtyjen muutoksien jälkeen väärin luokitellut viat luokiteltiin uudelleen ja tulosta verrattiin aikaisempaan.
Välirullaimelle päivitettiin ja luotiin uusia ohjeistuksia, joissa määritellään kriteerejä vikojen poistamiselle, ohjeistetaan vikojen poistomenetelmiä, laadunhallintaa sekä raportointia.
Vikojen luokittelun kehittäminen on jatkuvan kehityksen prosessi, jota voidaan jatkuvasti parantaa.
Marraskuussa 2015 Kaipolan PK6:n vianilmaisin- ja katkokamerajärjestelmä uusittiin sekä välirullaimelle asennettiin vikaan pysäytysautomatiikka. Uuden järjestelmän ansiosta paperin vikoja oli mahdollista havaita entistä paremmin. Sain toimeksiantajalta tehtäväkseni kehittää uuden vianilmaisinjärjestelmän vikojen luokittelun oikeellisuutta sekä paperin vikojen poistomenetelmien ja ohjeistuksien päivittämisen välirullaimelle.
Vikojen luokittelun kehittämiseksi oli ensin tutkittava millaiset paperin viat luokitellaan väärin ja kerättävä niistä riittävästi dataa neuroverkkoon. Vika datan keräämisen jälkeen oli mahdollista tehdä muutoksia vianilmaisinjärjestelmän luokittelijaan. Luokittelija koos-tuu neuroverkosta ja päättelyketjusta.
Tutkimuksissa havaittiin useita vikatyyppejä, joiden luokittelussa on parannettavaa. Kerätyn vikadatan perusteella luokittelijan neuroverkkoon sekä päättelyketjuun tehtiin muutoksia, joiden ansioista paperin vikojen luokittelun oikeellisuutta saatiin parannettua. Luokittelijaan tehtyjen muutoksien jälkeen väärin luokitellut viat luokiteltiin uudelleen ja tulosta verrattiin aikaisempaan.
Välirullaimelle päivitettiin ja luotiin uusia ohjeistuksia, joissa määritellään kriteerejä vikojen poistamiselle, ohjeistetaan vikojen poistomenetelmiä, laadunhallintaa sekä raportointia.
Vikojen luokittelun kehittäminen on jatkuvan kehityksen prosessi, jota voidaan jatkuvasti parantaa.