Markkinointisuunnitelma Rengas Onnela Oy:lle
Nurmi, Leena (2017)
Nurmi, Leena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313481
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelman kehittämistä Rengas Onnela Oy:lle. Opinnäytetyö keskittyy pienyrityksen markkinoinnin kilpailukeinoihin ja niiden hyödyntämiseen erityisesti markkinointiviestinnän avulla. Työn tavoitteena oli tarjota Rengas Onnela Oy:lle hyödyllisiä työkaluja yritystoiminnan markkinointiin ja luoda yritykselle aikataulutettu ja budjetoitu markkinointisuunnitelman eri markkinointitoimineen, mitä yritys voi hyödyntää yritystoiminnassaan. Markkinointisuunnitelmalla tavoitellaan Rengas Onnela Oy:n asiakasmäärien kasvua ja yrityksen tunnettavuuden lisääntymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelman teoriaa ja markkinointiviestintää markkinoinnin kilpailukeinona. Teoriaosuuden tekemiseen käytettiin hyödyksi markkinoinnin kirjallisuutta, alan verkkosivustoja ja muuta aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Menetelmäosuudessa käsiteltiin Rengas Onnela Oy:n markkinointikeinoja ja pohditaan, millä toimilla yrityksen markkinointia voisi kehittää. Tutkimuksessa käytettiin apuna teemahaastattelua. Lopuksi tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja tehtiin kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Rengas Onnela Oy:n tarpeille kehitelty markkinointisuunnitelma, jossa on painotettu markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset on tehty teemahaastattelua ja teorian pohjalta syntyneitä ideoita hyödyntäen. Rengas Onnela Oy:n kannattaa keskittää markkinointitoimiaan sesonkien ympärille ja panostaa mainonnan ohella myös muihin markkinoinnin muotoihin, kuten myynninedistämiseen ja suhdetoimintaan. Mainonnassa Rengas Onnela Oy:n kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa sen edullisuuden ja tarkan kohdennettavuuden takia, sillä yrityksen markkinointibudjetti on rajallinen. Työn avulla Rengas Onnela Oy saa selkeyttä ja monipuolisuutta markkinointinsa toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelman teoriaa ja markkinointiviestintää markkinoinnin kilpailukeinona. Teoriaosuuden tekemiseen käytettiin hyödyksi markkinoinnin kirjallisuutta, alan verkkosivustoja ja muuta aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Menetelmäosuudessa käsiteltiin Rengas Onnela Oy:n markkinointikeinoja ja pohditaan, millä toimilla yrityksen markkinointia voisi kehittää. Tutkimuksessa käytettiin apuna teemahaastattelua. Lopuksi tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja tehtiin kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Rengas Onnela Oy:n tarpeille kehitelty markkinointisuunnitelma, jossa on painotettu markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset on tehty teemahaastattelua ja teorian pohjalta syntyneitä ideoita hyödyntäen. Rengas Onnela Oy:n kannattaa keskittää markkinointitoimiaan sesonkien ympärille ja panostaa mainonnan ohella myös muihin markkinoinnin muotoihin, kuten myynninedistämiseen ja suhdetoimintaan. Mainonnassa Rengas Onnela Oy:n kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa sen edullisuuden ja tarkan kohdennettavuuden takia, sillä yrityksen markkinointibudjetti on rajallinen. Työn avulla Rengas Onnela Oy saa selkeyttä ja monipuolisuutta markkinointinsa toteuttamiseen.