Työnaikaisten liikenteenohjaussuunnitelmien simulointi PTV VISSIM:llä : Kantatie 51 - Länsiväylä
Nieminen, Keijo (2017)
Nieminen, Keijo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313467
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on mallintaa ja arvioida Destia Oy:n urakoiman hankkeen - Länsimetron liityntäyhteydet - työnaikaisten liikenteenohjaussuunnitelmien suunnitteluratkaisujen toimivuus käyttäen apuna PTV Vissimin mikrosimulointiohjelmaa. Työn toimeksiantaja on Destia Oy ja toimeksiantajan edustava ohjaaja on Olli Sihvola. Opinnäytetyön ohjaava opettaja on Rami Tervo Hämeen ammattikorkeakoulusta.
Työssäni pyrin jäljittelemään liikenteen käyttäytymistä mahdollisimman tarkasti tietokonemallin avulla, tunnistamaan mahdollisia pullonkauloja ja vaaratilanteita, tutkia liikenteen vuorovaikutusta ja havainnollistamaan niitä animaatioiden avulla sekä vertaamaan tietokonemalleja oikean elämän kokemuksiini. Ammattiopintokursseistani pääsen simuloinnin lisäksi hyödyntämään liikennelainsäädännön, -suunnittelun, -turvallisuuden ja liikennepsykologian opintojani.
Simulointikohteekseni valitsin työmaalla äkillisen poikkeustilanteen aiheuttaneen työvaiheen, jonka takia ylimääräisen, suunnittelemattoman liikenteenohjaussuunnitelman toteuttaminen oli tarpeen. Tarkoituksena on tutkia tämän ylimääräisen liikenteenohjaussuunnitelman toimivuuden arviointia viivytystarkastelun näkökulmasta ja verrata tuloksia kohteen normaaliolosuhteeseen. Malli on suunnitelma 3-ajorataisesta moottoritiestä, jossa on yhdessä kaksi liittymisramppia ja kiihdytyskaista.
Tiegeometrialla ja etenkin kaarresäteellä on selkeitä vaikutuksia ajonopeuden valintaan. Näkemykseni kohdalta simulointiohjelmat antavat vähänkään monipuolisemmasta työnaikaisesta liikennejärjestelystä vain karkealla tasolla olevia toimivuustarkastelutuloksia.
Työssäni pyrin jäljittelemään liikenteen käyttäytymistä mahdollisimman tarkasti tietokonemallin avulla, tunnistamaan mahdollisia pullonkauloja ja vaaratilanteita, tutkia liikenteen vuorovaikutusta ja havainnollistamaan niitä animaatioiden avulla sekä vertaamaan tietokonemalleja oikean elämän kokemuksiini. Ammattiopintokursseistani pääsen simuloinnin lisäksi hyödyntämään liikennelainsäädännön, -suunnittelun, -turvallisuuden ja liikennepsykologian opintojani.
Simulointikohteekseni valitsin työmaalla äkillisen poikkeustilanteen aiheuttaneen työvaiheen, jonka takia ylimääräisen, suunnittelemattoman liikenteenohjaussuunnitelman toteuttaminen oli tarpeen. Tarkoituksena on tutkia tämän ylimääräisen liikenteenohjaussuunnitelman toimivuuden arviointia viivytystarkastelun näkökulmasta ja verrata tuloksia kohteen normaaliolosuhteeseen. Malli on suunnitelma 3-ajorataisesta moottoritiestä, jossa on yhdessä kaksi liittymisramppia ja kiihdytyskaista.
Tiegeometrialla ja etenkin kaarresäteellä on selkeitä vaikutuksia ajonopeuden valintaan. Näkemykseni kohdalta simulointiohjelmat antavat vähänkään monipuolisemmasta työnaikaisesta liikennejärjestelystä vain karkealla tasolla olevia toimivuustarkastelutuloksia.