Koriohjelmien toteuttajien näkemyksiä vertaistapaamisista
Finsk, Nina (2017)
Finsk, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313444
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli vertaisryhmämentorointia varhaiskasvatuksen kontekstissa. Varhaiskasvatuksessa voidaan tarjota erilaisia tukitoimia lapsille, jotka tarvitsevat tukea kehitykseen ja oppimiseen. Yksi tukitoimista on kielellisiin haasteisiin henkilökohtaisesti suunniteltu harjoitusohjelma eli koriohjelma. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia, millaisia näkemyksiä koriohjelmien toteuttajilla on vertaistapaamisista.
Opinnäytetyön teoreettiset näkökulmat olivat sekä koriohjelmiin liittyvä strukturoitu opetus ja oppiminen osana yhteisöä, että vertaisryhmämentoroinnin integratiivinen pedagogiikka ja elinikäinen oppiminen. Tärkeä lähtökohta oli myös konstruktiivinen oppimiskäsitys, joka yhdistää näitä molempia.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, ja aineisto hankittiin avoimella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse koriohjelman toteuttajille. Aineiston analyysi perustui teemoitteluun, jossa tutkimuskysymykset muodostivat teemat. Teemat olivat vertaistapaamisten toteutuminen ja tapaamisten kehittämishaasteet.
Tuloksista nousi esille, että vertaistapaamiset ovat koriohjelmien toteuttajille tärkeänä pidetty mahdollisuus tavata toisia ja keskustella työstä. Työ tukea tarvitsevien lasten parissa kuormittaa varhaiskasvattajia ja vertaistapaamiset ovat mahdollisuus purkaa ajatuksiaan ja saada vertaistukea. Saadut tulokset ovat samassa linjassa kuin aikaisemmat tutkimukset, joihin opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tutustuttiin.
Opinnäytetyön teoreettiset näkökulmat olivat sekä koriohjelmiin liittyvä strukturoitu opetus ja oppiminen osana yhteisöä, että vertaisryhmämentoroinnin integratiivinen pedagogiikka ja elinikäinen oppiminen. Tärkeä lähtökohta oli myös konstruktiivinen oppimiskäsitys, joka yhdistää näitä molempia.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, ja aineisto hankittiin avoimella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse koriohjelman toteuttajille. Aineiston analyysi perustui teemoitteluun, jossa tutkimuskysymykset muodostivat teemat. Teemat olivat vertaistapaamisten toteutuminen ja tapaamisten kehittämishaasteet.
Tuloksista nousi esille, että vertaistapaamiset ovat koriohjelmien toteuttajille tärkeänä pidetty mahdollisuus tavata toisia ja keskustella työstä. Työ tukea tarvitsevien lasten parissa kuormittaa varhaiskasvattajia ja vertaistapaamiset ovat mahdollisuus purkaa ajatuksiaan ja saada vertaistukea. Saadut tulokset ovat samassa linjassa kuin aikaisemmat tutkimukset, joihin opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tutustuttiin.