Social Media as a Branding Tool : Defining the Customer Perspective
Manninen, Pia (2017)
Manninen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313488
Tiivistelmä
Vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden välillä tapahtuu yhä enemmän sosiaalisessa mediassa, joten kanavan merkitys brändäyksessä korostuu. Brändin sosiaalisen median presenssi sekä kuvastaa brändi-identiteettiä että vaikuttaa kuluttajien mielleyhtymiin. Yritysten täytyy nykyään tuottaa vetoavaa sisältöä asiakkaiden huomion kiinnittämiseksi ja valita sopivat sosiaalisen median kanavat brändiviestinnälle. Näistä syistä netissä menestystä tavoittelevien brändien on tärkeää ymmärtää, kuinka asiakkaat käsittävät sosiaalisen median roolin ja merkityksen.
Kuluttajien toiveiden ja mieltymysten hahmottamiseksi painottui tarve tutkia heidän käsityksiään, jotka koskivat sosiaalisen median olennaisia ominaispiirteitä ja tarkoitusta liittyen brändäykseen. Erityisesti tarkasteltiin asiakkaiden näkemyksiä sosiaalisen median yhteisöpalveluista ja julkaisutyypeistä osana netissä tapahtuvaa vuorovaikutusta.
Laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollisti subjektiivisten kokemusten ja mielipiteiden yksityiskohtaisen analysoinnin. Brändäyksen ja sosiaalisen median teoreettinen viitekehys tuki aineistonkeruuta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä erilaiset taustat omaavalta haastateltavalta, jotka edustivat asiakasnäkökulmaa. Tulokset saatiin haastatteluista sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Tulokset tarjoavat näkökulmia brändiviestinnän tavoitteiksi ja sävyiksi sosiaalisessa mediassa. Asiakasnäkökulmasta kuluttajille suunnatut hyödyt, yrityskuvan välittäminen sekä lisääntynyt tietoisuus yrityksestä ovat keskeisiä brändäyksen päämääriä. Vetoavat sisältötyypit edustavat keinoja yleisön mielenkiinnon herättämiseen, kun taas yhteisöpalveluiden ja julkaisutyyppien kuvaukset auttavat niiden sopivassa käytössä. Kaiken kaikkiaan kuluttajien näkemykset syvensivät ymmärrystä sosiaalisesta mediasta brändäyksen työkaluna.
Kuluttajien toiveiden ja mieltymysten hahmottamiseksi painottui tarve tutkia heidän käsityksiään, jotka koskivat sosiaalisen median olennaisia ominaispiirteitä ja tarkoitusta liittyen brändäykseen. Erityisesti tarkasteltiin asiakkaiden näkemyksiä sosiaalisen median yhteisöpalveluista ja julkaisutyypeistä osana netissä tapahtuvaa vuorovaikutusta.
Laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollisti subjektiivisten kokemusten ja mielipiteiden yksityiskohtaisen analysoinnin. Brändäyksen ja sosiaalisen median teoreettinen viitekehys tuki aineistonkeruuta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä erilaiset taustat omaavalta haastateltavalta, jotka edustivat asiakasnäkökulmaa. Tulokset saatiin haastatteluista sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Tulokset tarjoavat näkökulmia brändiviestinnän tavoitteiksi ja sävyiksi sosiaalisessa mediassa. Asiakasnäkökulmasta kuluttajille suunnatut hyödyt, yrityskuvan välittäminen sekä lisääntynyt tietoisuus yrityksestä ovat keskeisiä brändäyksen päämääriä. Vetoavat sisältötyypit edustavat keinoja yleisön mielenkiinnon herättämiseen, kun taas yhteisöpalveluiden ja julkaisutyyppien kuvaukset auttavat niiden sopivassa käytössä. Kaiken kaikkiaan kuluttajien näkemykset syvensivät ymmärrystä sosiaalisesta mediasta brändäyksen työkaluna.