Sharpening customer profiling for Wormhole IT
Martikainen, Otto (2017)
Martikainen, Otto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli argentiinalainen yritys WormholeIT, joka tarjoaa oppimisen hallintajärjestelmää yrityksille Latinalaisessa Amerikassa. Yritys ei ole ennen tätä opinnäytetyötä tehnyt kattavaa tutkimusta asiakkaistaan, joten tutkimukselle oli toimeksiantajayrityksessä tarve.
Tutkimuksen päätavoite oli luoda markkinointikäyttöön asiakasprofiilit, joiden avulla markkinointia voidaan kehittää ja tarkentaa. Asiakasprofiilien avulla asiakkaista saadaan myös tarkempaa tietoa ja heidän käyttäytymistään voidaan ymmärtää selkeämmin. Lisäksi, teoriaosuudessa käydään läpi muita tapoja hyödyntää asiakasprofiileja.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena yhdistämällä teemahaastattelu ja asiakaskysely sekä käyttäen kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa. Yhteensä haastatteluja tehtiin kymmenen ja kyselyyn vastasi 25 asiakasta.
Kerätty data koottiin yhteen, ja analysoinnin pohjalta pystyttiin luomaan kaksi selkeää asiakasprofiilia, jotka edustivat hyvin nykyistä asiakaskuntaa. Data eriteltiin demograafisiin ja psykograafisiin kategorioihin ja lisäksi datan pohjalta luotiin asiakastarinat, jotka elävöittivät profiilit ymmärrettävimmiksi
Tutkimus onnistui luomaan asiakasprofiilit, kuten oli tavoitteena. Mahdollisia lisätutkimusalueita ovat muun muassa asiakasyritysten ostoprosessien tutkiminen ja organisaatiorakenteen ymmärtäminen, jotta ostoprosessiin vaikuttaminen selkeytyisi.
Tutkimuksen päätavoite oli luoda markkinointikäyttöön asiakasprofiilit, joiden avulla markkinointia voidaan kehittää ja tarkentaa. Asiakasprofiilien avulla asiakkaista saadaan myös tarkempaa tietoa ja heidän käyttäytymistään voidaan ymmärtää selkeämmin. Lisäksi, teoriaosuudessa käydään läpi muita tapoja hyödyntää asiakasprofiileja.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena yhdistämällä teemahaastattelu ja asiakaskysely sekä käyttäen kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa. Yhteensä haastatteluja tehtiin kymmenen ja kyselyyn vastasi 25 asiakasta.
Kerätty data koottiin yhteen, ja analysoinnin pohjalta pystyttiin luomaan kaksi selkeää asiakasprofiilia, jotka edustivat hyvin nykyistä asiakaskuntaa. Data eriteltiin demograafisiin ja psykograafisiin kategorioihin ja lisäksi datan pohjalta luotiin asiakastarinat, jotka elävöittivät profiilit ymmärrettävimmiksi
Tutkimus onnistui luomaan asiakasprofiilit, kuten oli tavoitteena. Mahdollisia lisätutkimusalueita ovat muun muassa asiakasyritysten ostoprosessien tutkiminen ja organisaatiorakenteen ymmärtäminen, jotta ostoprosessiin vaikuttaminen selkeytyisi.