Verkostoseminaarin markkinointiviestintäratkaisut
Vihervä, Mikko (2017)
Vihervä, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin toista vuotta järjestetty Huipulla Tuulee -verkostoseminaari onnistui allokoimaan omat resurssinsa eri markkinointiviestinnän kanaviin ja luomaan tapahtumalle näkyvyyttä. Tarkoituksena on saada käsitys siitä, saavuttiko tapahtuman markkinointi tapahtumaan osallistuneet asiakkaat.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän perusteista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Kysely lähetettiin tammikuussa 2017 kaikille tapahtumaan osallistuneille henkilöille, joita oli yhteensä 266. Kyselyyn vastasi yhteensä 33 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 12,4%. Tutkimustulosten analyysimenetelminä käytettiin tunnuslukuja, suoria jakaumia
sekä Importance-Performance-analyysiä.
Tuloksien mukaan tapahtuman markkinointiviestinnän kanavaratkaisut olivat olleet onnistuneita ja tapahtuma oli ollut näkyvillä oikeissa kanavissa tapahtumaan osallistuneille henkilöille. Jatkossa kohdetapahtuman tulisi kuitenkin pohtia näihin valittuihin kanaviin käytettävien resurssien jakamista tarkemmin. Tämän lisäksi henkilökohtaisen myyntityön painottaminen ja verkostoviestinnän myynnillisen vaikutuksen korostaminen on jatkossa tärkeää, mikäli kävijämäärätavoitteet halutaan tulevaisuudessakin saavuttaa. Muut markkinointiviestinnänkanavat lähinnä tukevat myyntityötä, eivätkä saa itsessään myyntiä aikaan.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän perusteista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Kysely lähetettiin tammikuussa 2017 kaikille tapahtumaan osallistuneille henkilöille, joita oli yhteensä 266. Kyselyyn vastasi yhteensä 33 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 12,4%. Tutkimustulosten analyysimenetelminä käytettiin tunnuslukuja, suoria jakaumia
sekä Importance-Performance-analyysiä.
Tuloksien mukaan tapahtuman markkinointiviestinnän kanavaratkaisut olivat olleet onnistuneita ja tapahtuma oli ollut näkyvillä oikeissa kanavissa tapahtumaan osallistuneille henkilöille. Jatkossa kohdetapahtuman tulisi kuitenkin pohtia näihin valittuihin kanaviin käytettävien resurssien jakamista tarkemmin. Tämän lisäksi henkilökohtaisen myyntityön painottaminen ja verkostoviestinnän myynnillisen vaikutuksen korostaminen on jatkossa tärkeää, mikäli kävijämäärätavoitteet halutaan tulevaisuudessakin saavuttaa. Muut markkinointiviestinnänkanavat lähinnä tukevat myyntityötä, eivätkä saa itsessään myyntiä aikaan.