Kuvat vuorovaikutuksen tukena : Kokemuksia kuvakommunikaation hyödyntämisestä Haukiluoman päiväkodissa
Kömi, Anna (2010)
Kömi, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037481
Tiivistelmä
Tamperelainen Haukiluoman päiväkoti tukee lasten vuorovaikutusta hyödyntämällä kuvakommunikaatiota. He ovat valinneet PCS-kuvat käyttöön kaikissa lapsiryhmissään niiden selkeyden vuoksi. Tutkimuksessani selvitin, kuinka siellä käyte-tään kuvaa vuorovaikutuksen tukemisessa ja millaisia hyötyjä ja haasteita kasvattajat ovat siitä kokeneet. SWOT analyysin avulla työstin aihetta eteenpäin, nostamalla esiin niitä mahdollisuuksia ja uhkia, joita työntekijöiden reflektion kautta nousi.
Työni teoria koostuu puhetta tukevasta ja korvaavasta kommunikoinnista, varhaisesta tuesta, kielen kehityksestä ja sen vaikutuksesta vuorovaikutukseen ja itsetunnon kehitykseen.
Kuvien käytöllä koettiin olevan paljon hyötyä lapsen vuorovaikutuksen tukemisessa ja käytöspulmien ennaltaehkäisyssä. Kasvattajat olivat kokeneet myönteisenä, että kuvat auttavat lasta ennakoimaan tilanteita, jonka oli koettu lisäävän lapsen turvallisuuden tunnetta. Lapset ymmärtävät ja muistavat paremmin, kun he saavat myös visuaalisen tuen kuulemalleen. Kuvat ovat lisänneet omatoimisuutta, joka vaikuttaa myönteisesti itsetuntoon. Päivän aikana olevat siirtymätilanteet ovat koettu rauhallisemmiksi ja kasvattajien työtä helpottaviksi, kun kuvat ovat olleet selkiyttämässä päiväjärjestystä. Kasvattajat ovat kokeneet kuvilla olevan vaikutusta myös omaan, selkeämpään ilmaisuun. Haasteina kuvien käytölle koettiin, että kuvat eivät ole aina mukana kun niitä tarvitsisi ja jonkin verran olevan tiedon puutetta, miten niitä käyttää.
Työni teoria koostuu puhetta tukevasta ja korvaavasta kommunikoinnista, varhaisesta tuesta, kielen kehityksestä ja sen vaikutuksesta vuorovaikutukseen ja itsetunnon kehitykseen.
Kuvien käytöllä koettiin olevan paljon hyötyä lapsen vuorovaikutuksen tukemisessa ja käytöspulmien ennaltaehkäisyssä. Kasvattajat olivat kokeneet myönteisenä, että kuvat auttavat lasta ennakoimaan tilanteita, jonka oli koettu lisäävän lapsen turvallisuuden tunnetta. Lapset ymmärtävät ja muistavat paremmin, kun he saavat myös visuaalisen tuen kuulemalleen. Kuvat ovat lisänneet omatoimisuutta, joka vaikuttaa myönteisesti itsetuntoon. Päivän aikana olevat siirtymätilanteet ovat koettu rauhallisemmiksi ja kasvattajien työtä helpottaviksi, kun kuvat ovat olleet selkiyttämässä päiväjärjestystä. Kasvattajat ovat kokeneet kuvilla olevan vaikutusta myös omaan, selkeämpään ilmaisuun. Haasteina kuvien käytölle koettiin, että kuvat eivät ole aina mukana kun niitä tarvitsisi ja jonkin verran olevan tiedon puutetta, miten niitä käyttää.