Strategic development in lifestyle business
Nieminen, Outi (2006)
Nieminen, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104348
Tiivistelmä
Pienyritykset ja yrittäjät ovat olleet tiiviisti esillä julkisessa diskurssissa. Pienyrityksistä onkin vuosien aikana tehty lukuisia tutkimuksia. Näiden tutkimusten lähtökohtana ovat useasti olleet pienyritysten kasvun esteiden selvittäminen ja niiden poistaminen. Kuitenkin vain murto-osa pienyrityksistä on kasvuhakuisia. Suurimmalle osalle pienyritysten perustajista henkilökohtaiset motiivit ovat ensisijaisia ja osalla on kokonaan negatiivinen asenne yrityksen mahdollista kasvua kohtaan. Tämän opinnäytetyön kohteena olivat nämä elämäntapayritykset ja -yrittäjät. Tutkimuksessa tutkittiin elämäntapayrittäjien motiiveja, asenteita ja tavoitteita. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää miten keskeistä on yrityksen kehittäminen ja mikä on strategian ja suunnittelun rooli yrityksessä. Työn empiirinen aineisto koostui kahdesta elämäntapayrittäjän avoimesta teemahaastattelusta. Haastatelluille elämäntapayrittäjille yrittäminen ei ollut pakon sanelemaa vaan vapaaehtoinen valinta. Heidän kokemansa taloudellinen epävarmuus ei ole kovin suuri, tämä myös lisäsi heidän riskinsietokykyään. Luonteeltaan elämäntapa-yrittäjät olivat hyvin itsevarmoja, motivoituneita ja innovatiivisia. He tarkkailivat ympäristöään jatkuvasti löytääkseen uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Elämäntapayrittäjille yritysten kehittäminen oli uusien henkilökohtaisten kykyjen parantamista ja lisäämistä. Kehitys ei siten ollut konkreettista tai kasvuun suuntautuvaa. Näiden yritysten kohdalla riittävän tulotason saavuttaminen oli ollut helppoa, eikä siihen ollut tarvittu strategista suunnitelmaa. Toinen haastatelluista yrittäjistä oli tehnyt liiketoimintasuunnitelman. Yrittäjä koki sen olleen hyödyllinen lähinnä palveluiden hinnoittelun ja budjetin teon kannalta. Yrityssuunnitelman toteuttamisella ei ollut kannustavaa vaikutusta yrityksen perustamiseen eikä se ohjannut yrityksen käytännön toimintaa. Toinen yrittäjä uskoi, että jos yrityssuunnitelma olisi tehty, tulokset olisivat olleet niin musertavia, etteivät he olisi perustaneet yritystä ollenkaan. Elämäntapayritysten kohdalla strateginen suunnittelu tapahtui toiminnan kanssa yhtäaikaisesti. Suunnitelman muodostuminen oli psykologinen prosessi, jossa yrittäjän tulevaisuuden visio tai aikaisemmat kokemukset korvasivat virallisen kirjoitetun strategisen suunnitelman.