Kehityssuunnitelma
Jantunen, Essi (2017)
Jantunen, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma matkailu- ja logistiikka-alalla huolintayhtiönä toimivan yrityksen asiakaspalvelupisteelle. Yrityksen toimipisteelle oli suunniteltu kehitysprojekti, jota varten kehityssuunnitelma toteutettiin.
Kehityssuunnitelman ensisijaisina tavoitteina oli palvelupisteen tunnettuuden ja tuottavuuden kasvatus. Tätä varten on tutkittu palvelupisteen tunnettuutta yrityksen muiden palvelupisteiden työntekijöiden keskuudessa, sekä selvitetty palvelupisteen työntekijöiden mielipiteitä pisteen palveluista. Myös työntekijöiden viihtyvyys ja yrityksen viestintäkulttuuri olivat tutkinnan kohteena. Kehityssuunnitelmaa varten on toteutettu myös benchmarking matka Saksan Hampuriin, missä tutustuttiin vastaavan toimipisteen palveluihin ja niiden toteutustapoihin.
Opinnäytetyössä pyritään esittämään markkinoinnin merkitys ja asiakaspalveluun vaikuttavia osa-alueita tukevaa teoriaa sekä esitetään logistiikan merkitys yrityksen kannattavan toiminnan kannalta. Logistiikan osa-alueista tärkeimpinä esille on nostettu osto- ja hankintatoimet sekä varastoinnin optimointi. Työssä esitetään myös logistiikan ulkoistamisen etuja. Yrityksen yksityisyyden suojaamiseksi kehityssuunnitelma löytyy opinnäytetyön liitteestä, joka on luottamuksellinen.
Tämä kehityssuunnitelma on toimiva vain kyseisen yrityksen toimintaa vastaavaan tilanteeseen. Kehityssuunnitelma on laadittu vastaamaan yrityksen sen hetkisiä kehitystarpeita, lähtötilanne huomioiden. Jatkossa, tilanteen ja markkinoiden kehityksen myötä, on syytä huomioida kehityssuunnitelman päivitystarve.
Kehityssuunnitelman ensisijaisina tavoitteina oli palvelupisteen tunnettuuden ja tuottavuuden kasvatus. Tätä varten on tutkittu palvelupisteen tunnettuutta yrityksen muiden palvelupisteiden työntekijöiden keskuudessa, sekä selvitetty palvelupisteen työntekijöiden mielipiteitä pisteen palveluista. Myös työntekijöiden viihtyvyys ja yrityksen viestintäkulttuuri olivat tutkinnan kohteena. Kehityssuunnitelmaa varten on toteutettu myös benchmarking matka Saksan Hampuriin, missä tutustuttiin vastaavan toimipisteen palveluihin ja niiden toteutustapoihin.
Opinnäytetyössä pyritään esittämään markkinoinnin merkitys ja asiakaspalveluun vaikuttavia osa-alueita tukevaa teoriaa sekä esitetään logistiikan merkitys yrityksen kannattavan toiminnan kannalta. Logistiikan osa-alueista tärkeimpinä esille on nostettu osto- ja hankintatoimet sekä varastoinnin optimointi. Työssä esitetään myös logistiikan ulkoistamisen etuja. Yrityksen yksityisyyden suojaamiseksi kehityssuunnitelma löytyy opinnäytetyön liitteestä, joka on luottamuksellinen.
Tämä kehityssuunnitelma on toimiva vain kyseisen yrityksen toimintaa vastaavaan tilanteeseen. Kehityssuunnitelma on laadittu vastaamaan yrityksen sen hetkisiä kehitystarpeita, lähtötilanne huomioiden. Jatkossa, tilanteen ja markkinoiden kehityksen myötä, on syytä huomioida kehityssuunnitelman päivitystarve.