Näytä suppeat kuvailutiedot

ParisRio TravelChannel -YouTube-kanavan tunnettuus ja kehittäminen

Lempiäinen, Panu (2017)

dc.contributor.authorLempiäinen, Panu
dc.date.accessioned2017-06-14T14:13:14Z
dc.date.available2017-06-14T14:13:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017061413543
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/132227
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on tehty matkahakupalvelu ParisRiolle. Työn tarkoituksena on edistää ParisRio TravelChannel -YouTube-kanavan toimintaa tutkimalla kanavan tämänhetkistä tunnettuutta ja matkavideoiden kiinnostavuutta. Kvantitatiivisella tutkimuksella kartoitettiin mielipiteitä ja mielikuvia TravelChannel-kanavasta ja ParisRiosta sekä asenteita ja näkemyksiä hyvän matkavideon ominaisuuksista. Työn tietoperustassa tutkitaan videon asemaa sosiaalisessa mediassa vuonna 2017 ja luodaan katsaus matkabloggaamiseen Suomessa. Empiiristä tutkimusta taustoitetaan tietoperustan lisäksi ParisRio TravelChannelin historiikilla. ParisRio TravelChannel on ParisRion ja suomalaisten matkabloggaajien yhteistyössä ylläpitämä YouTube-kanava, joka kokoaa yhteen matkailuaiheisia videoita yli 20 matkabloggaajalta. Konsepti on Suomessa ainutlaatuinen, ja kanavan tavoitteena on tarjota katsojille vinkkejä matkailuun. Kyselytutkimus havaitsi selviä trendejä ParisRio TravelChannelin tunnettuudessa ja matkavideoiden kiinnostavuudessa. Vaikka vastaajien määrä jäi varsin pieneksi 41 vastaajalla, vastaajajoukon profiili antaa tuloksille painoarvoa: vastaajien sosiaalisen median käyttö myötäilee suomalaisten sosiaalisen median käyttöä – ja vastaajat matkustavat enemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Tutkimus osoittaa, että ParisRio tunnetaan varsin laajalti, mutta ParisRio TravelChannel ei ole saavuttanut vastaavaa näkyvyyttä. TravelChannelin konsepti koetaan kuitenkin kiinnostavaksi, samoin kuin bloggaajien tekemät videot. Silti matkavideoiden seuraaminen on satunnaista, ja matkavideo mielletään vielä hieman vieraaksi matkailutiedon lähteenä. Matkavideolta osataan kuitenkin toivoa yleistiedon välittämistä sekä vinkkejä etenkin nähtävyyksistä ja hintatasosta. Spontaanius ja persoonallinen esiintyjä sekä lyhyt pituus koetaan videon hyveiksi, kun taas esiintyjän tuttuus, musiikki ja näkökulma ovat vähemmän tärkeitä. Tutkimustulosten perusteella ParisRiolle laadittiin ehdotuksia kanavan toiminnan kehittämiseksi. Esitetyillä toimenpiteillä kanava voi nostaa tunnettuuttaan ja parantaa videosisältöjensä laatua.fi
dc.language.isofin
dc.publisherHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleParisRio TravelChannel -YouTube-kanavan tunnettuus ja kehittäminenfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/434
dc.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.keywordparisrio travelchannel
dc.keywordyoutube
dc.keywordtubettaminen
dc.keywordmatkabloggaaminen
dc.keywordmatkablogi
dc.keywordvideot
dc.keywordsosiaalinen media
dc.keywordsome
dc.keywordvideot sosiaalisessa mediassa
dc.keywordkvantitatiivinen tutkimus
dc.keywordkvantitatiivinen
dc.keywordmatkailu
dc.contributor.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationMainonta ja yritysviestintä
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot