Mobiilipelin beetatestaus
Vuorela, Jarno (2017)
Vuorela, Jarno
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia beetatestausprosessia ja -menetelmiä sekä niiden soveltuvuutta mobiilipelien kehitykseen. Työ perustuu Aatos Median toimeksiantoon, jonka ideana oli toteuttaa yrityksen tulevan mobiilipelin beetatestaus sisältäen ulkoisten testaajien rekrytoinnin, verkkopohjaisen palautelomakkeen toteutuksen sekä analyysiaineiston tuottamisen. Testauksen tärkeimpiä tavoitteita olivat pelin yleisen vaikeustason määrittämineen, balansointi ja laadunvarmistus.
Teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa painetusta ja sähköisestä kirjallisesta materiaalista sekä asiantuntijahaastatteluista. Tietoperustaan kuuluvat olennaisesti mobiilipelien sekä niiden kehityksen ja testauksen erityispiirteet. Lisäksi teoriaosuus pyrkii tuomaan esille pelien testauksen käsitteitä ja kuvaamaan beetatestauksen suositeltavia toimintamalleja.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat ensisijaisesti määrällisen tutkimusmenetelmän avulla analysoituihin palautelomakkeen vastauksiin. Tulokset osoittavat suljetun beetatestausmetodin soveltuvuuden tyypillisten pelillisten ominaisuuksien mittaamiseen, ja tutkimuksen tavoitteet voidaan katsoa saavutetuiksi. Tuloksiin liittyy kuitenkin tiettyjä varauksia modernin palvelupohjaisen mobiilipelinkehityksen kontekstissa. Beetatestausta voidaan suositella indie-mobiilipelien kehittäjille tilanteessa, jossa pelin lopullista markkinakelpoisuutta ei pyritä mittaamaan.
Teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa painetusta ja sähköisestä kirjallisesta materiaalista sekä asiantuntijahaastatteluista. Tietoperustaan kuuluvat olennaisesti mobiilipelien sekä niiden kehityksen ja testauksen erityispiirteet. Lisäksi teoriaosuus pyrkii tuomaan esille pelien testauksen käsitteitä ja kuvaamaan beetatestauksen suositeltavia toimintamalleja.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat ensisijaisesti määrällisen tutkimusmenetelmän avulla analysoituihin palautelomakkeen vastauksiin. Tulokset osoittavat suljetun beetatestausmetodin soveltuvuuden tyypillisten pelillisten ominaisuuksien mittaamiseen, ja tutkimuksen tavoitteet voidaan katsoa saavutetuiksi. Tuloksiin liittyy kuitenkin tiettyjä varauksia modernin palvelupohjaisen mobiilipelinkehityksen kontekstissa. Beetatestausta voidaan suositella indie-mobiilipelien kehittäjille tilanteessa, jossa pelin lopullista markkinakelpoisuutta ei pyritä mittaamaan.