Rekrytointi Myyntityössä : vaikutus & kehittäminen
Koskinen, Severi (2017)
Lataukset:
Koskinen, Severi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia rekrytointia myyntityössä, sen vaikutusta ja miten kehittää rekrytointia. Tätä lähdettiin selvittämään käsittelemällä teoriaosuudessa rekrytoinnin vaikutuksia, vaikutuksia myyntityössä sekä rekrytointiprosessin suorittamista. Tutkimusosuudessa tätä pyrittiin selvittämään etsimällä onnistuneista rekrytoinneista yhteisiä tekijöitä sekä epäonnistuneille rekrytoinneille syitä. Näitä tunnistamalla pystytään kehittämään ennalta toimivia rekrytointeja sekä välttämään epäonnistumisiin johtaneita tekijöitä.
Työn tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteuttamista kuvaillaan sen reliabiliteetin todentamiseksi. Tutkimuksessa haastateltiin neljää rekrytointia tekevää henkilöä. Haastateltavilla oli erilaiset taustat, kokemukset sekä toimintatavat rekrytoinnissa. Haastatteluista tehtiin muistiinpanoja sekä nauhoitettiin myöhempää analysointia varten.
Tutkimuksen tulokset johtivat rekrytoinnin tärkeyteen liiketoiminnassa. Rekrytoinnin kehittäminen vaatii siihen panostamisen esimerkiksi sosiaalisen rekrytoinnin muodossa, korostaen onnistuneen rekrytointiprosessin vaatimuksia. Hyvän rekrytoijan kriteerit painottuivat ammattitaitoon ja kokemukseen.
Tuloksia voi hyödyntää kaikki rekrytoinnista kiinnostuneet, rekrytoinnin tehostamiseen pyrkivät tahot sekä rekrytointia haastavana pitävät henkilöt ja organisaatiot.
Työn tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteuttamista kuvaillaan sen reliabiliteetin todentamiseksi. Tutkimuksessa haastateltiin neljää rekrytointia tekevää henkilöä. Haastateltavilla oli erilaiset taustat, kokemukset sekä toimintatavat rekrytoinnissa. Haastatteluista tehtiin muistiinpanoja sekä nauhoitettiin myöhempää analysointia varten.
Tutkimuksen tulokset johtivat rekrytoinnin tärkeyteen liiketoiminnassa. Rekrytoinnin kehittäminen vaatii siihen panostamisen esimerkiksi sosiaalisen rekrytoinnin muodossa, korostaen onnistuneen rekrytointiprosessin vaatimuksia. Hyvän rekrytoijan kriteerit painottuivat ammattitaitoon ja kokemukseen.
Tuloksia voi hyödyntää kaikki rekrytoinnista kiinnostuneet, rekrytoinnin tehostamiseen pyrkivät tahot sekä rekrytointia haastavana pitävät henkilöt ja organisaatiot.