Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Velvoittava esiopetus vuorohoidossa : esikoulunopettajien kokemuksia vuorohoitopäiväkodeissa Pirkanmaalla

Ruusila, Katja (2017)

Avaa tiedosto
Ruusila_Katja.pdf (732.0Kt)
Lataukset: 


Ruusila, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613703
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten esiopetusta toteutetaan vuorohoitoa tarvitsevien lasten kanssa, ja kuinka valtakunnalliset esiopetuksen perusteiden mukaiset tavoitteet toteutuvat vuorohoitoa tarvitsevan esikoululaisen kohdalla Pirkanmaan alueella toimivissa vuorohoidon esiopetusryhmissä.

Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavina olivat neljän eri vuorohoitoyksikön esiopettajat Pirkanmaan alueelta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kaikissa haastateltujen esiopettajien vuorohoitoyksiköissä oli käytössä monimuotoinen, joustava esiopetuksen toteuttamistapa. Tutkimuksessa selvisi myös, että onnistuakseen hyvin, toimintatapa vaatii erittäin tiivistä yhteistyötä opettajan, lasten vanhempien ja muiden työntekijöiden kesken. Yhtä tärkeää on myös lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin havainnointi ja arviointi koko esiopetusvuoden ajan. Toimintaa pitää olla mahdollisuus muokata toimintakauden aikana lasten tarpeiden mukaisesti. Haastatteluaineiston analyysin perusteella ilmeni, että esiopetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisen esteinä ovat epäsäännöllinen viikko- ja vuorokausirytmi, vaihtuvat ihmissuhteet ja vaillinainen dokumentointi sekä viestintä eri toimijoiden kesken.

Johtopäätöksinä todetaan, että esiopetusta voidaan toteuttaa lapsen yksilöllinen elämänrytmi huomioiden, edellyttäen, että yhteistyö vanhempien ja kasvatushenkilökunnan ja opettajan välillä toimii hyvin lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen eduksi. Laadukkaan, valtakunnallisten esiopetuksen perusteiden mukaisen esiopetuksen toteuttaminen vaatii myös sitoutumista kaikilta osapuolilta. Haasteena ovat pedagogisen toiminnan varmistaminen ja vertaisryhmässä toimimisen mahdollistaminen eri vuorokauden aikoina, kun lapsi on hoidossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste