Verkkosivujen uudistaminen ja sosiaalinen media brändin vahvistamisessa : case: Corporate Spirit Oy
Meriluoto, Nea (2017)
Meriluoto, Nea
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513575
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Corporate Spirit Oy:n verkkosivuille uusi visuaalinen ilme. Työn tavoitteena oli lisäksi sivuta eri sosiaalisen median kanavia osana brändin vahvistamista sekä yrityksen markkinajohtajuuden tukemista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Corporate Spirit Oy. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen viestintäpäällikön sekä yrityksen oman ICT-tiimin kanssa. Tiiviin yhteistyön avulla varmistettiin, että verkkosivuista saatiin tyylikkäät, mutta samalla käyttäjäystävälliset ja käytännölliset. Verkkosivut tuotettiin yrityksen oman verkkosivueditorin avulla.
Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä alkoi vanhojen verkkosivujen analyysilla: arvioitiin sen sivujen puutteet ja kehityskohteet sekä käytiin läpi projektille laadittua aikataulua. Sivujen kartoituksen jälkeen suunnittelu aloitettiin pohtimalla millainen visuaalisuus tukee Corporate Spiritin brändiä tulevaisuudessa, sillä yrityksessä oli hiljattain tapahtunut useita myönteisiä muutoksia. Tämän jälkeen benchmarkattiin muiden yritysten verkkosivujen visuaalisia ilmeitä. Sivuille haluttiin uusi, raikkaampi värimaailma sekä selkeä kuvamaailma, joka tukee yrityksen tapaa luoda lisäarvoa asiakkailleen. Sisällön sivuille tuotti yrityksen viestintäpäällikkö.
Tietoperustaosuudessa käsitellään verkkosivujen merkitystä ja niiden ominaisuuksia sekä perehdytään, millaisin keinoin verkkosivuista saadaan tehtyä toimivat ja visuaalisesti miellyttävät. Lisäksi käydään läpi tunnetuimpia sosiaalisen median kanavia, ja niiden hyödyntämistä liiketoiminnassa. Teoriaosassa käytettiin hyödyksi alan kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja.
Lopputuotoksena saatiin uuden visuaalisen ilmeen mukaiset verkkosivut, jotka tukevat yrityksen brändikuvaa ja ovat käyttäjälle miellyttävämmät ja vaivattomammat käyttää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Corporate Spirit Oy. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen viestintäpäällikön sekä yrityksen oman ICT-tiimin kanssa. Tiiviin yhteistyön avulla varmistettiin, että verkkosivuista saatiin tyylikkäät, mutta samalla käyttäjäystävälliset ja käytännölliset. Verkkosivut tuotettiin yrityksen oman verkkosivueditorin avulla.
Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä alkoi vanhojen verkkosivujen analyysilla: arvioitiin sen sivujen puutteet ja kehityskohteet sekä käytiin läpi projektille laadittua aikataulua. Sivujen kartoituksen jälkeen suunnittelu aloitettiin pohtimalla millainen visuaalisuus tukee Corporate Spiritin brändiä tulevaisuudessa, sillä yrityksessä oli hiljattain tapahtunut useita myönteisiä muutoksia. Tämän jälkeen benchmarkattiin muiden yritysten verkkosivujen visuaalisia ilmeitä. Sivuille haluttiin uusi, raikkaampi värimaailma sekä selkeä kuvamaailma, joka tukee yrityksen tapaa luoda lisäarvoa asiakkailleen. Sisällön sivuille tuotti yrityksen viestintäpäällikkö.
Tietoperustaosuudessa käsitellään verkkosivujen merkitystä ja niiden ominaisuuksia sekä perehdytään, millaisin keinoin verkkosivuista saadaan tehtyä toimivat ja visuaalisesti miellyttävät. Lisäksi käydään läpi tunnetuimpia sosiaalisen median kanavia, ja niiden hyödyntämistä liiketoiminnassa. Teoriaosassa käytettiin hyödyksi alan kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja.
Lopputuotoksena saatiin uuden visuaalisen ilmeen mukaiset verkkosivut, jotka tukevat yrityksen brändikuvaa ja ovat käyttäjälle miellyttävämmät ja vaivattomammat käyttää.