Satukirjoista tukea lasten tunnetaitojen vahvistamiseen
Qvick, Susanna (2017)
Qvick, Susanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013840
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka kehittämistehtävänä oli tuottaa menetelmäkansio lasten tunnetaitojen vahvistamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu kolmesta eri osiosta: toimintatuokioiden toteuttamisesta pienelle lapsiryhmälle, menetelmäkansion kehittämisestä sekä raportti osiosta. Raportti osio sisältää teoreettista viitekehystä muun muassa tunteista, vuorovaikutuksesta, kiintymyssuhteesta, saduista ja lasten hyvinvoinnista sekä menetelmäkansion tuotteistamisprosessista.
Menetelmäkansio sisältää kuvailuja erilaisista satukirjoista, joilla voidaan tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä sekä leikki ja toimintatuokioita, joita voidaan hyödyntää lasten kanssa toimiessa.
Lasten tunnekasvatus on ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla voidaan vaikuttaa lasten hyvinvointiin, tulevaisuuteen ja vastuulliseksi aikuiseksi kasvamiseen. Lasten tunnetaidot vahvistuvat, kun heidän kanssaan opetellaan havaitsemaan, tiedostamaa ja nimeämään tunteita sekä ohjataan heitä kunnioittamaan ja suojelemaan omaa ja toisen kehoa. Vastuu lapsen tunnekasvatuksesta on vanhempien lisäksi kaikilla lasten kanssa tekemisissä olevilla aikuisilla. Aikuisella on keskeinen rooli lapsen tunteiden säätelyn ja tunnetaitojen kehityksessä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu kolmesta eri osiosta: toimintatuokioiden toteuttamisesta pienelle lapsiryhmälle, menetelmäkansion kehittämisestä sekä raportti osiosta. Raportti osio sisältää teoreettista viitekehystä muun muassa tunteista, vuorovaikutuksesta, kiintymyssuhteesta, saduista ja lasten hyvinvoinnista sekä menetelmäkansion tuotteistamisprosessista.
Menetelmäkansio sisältää kuvailuja erilaisista satukirjoista, joilla voidaan tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä sekä leikki ja toimintatuokioita, joita voidaan hyödyntää lasten kanssa toimiessa.
Lasten tunnekasvatus on ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla voidaan vaikuttaa lasten hyvinvointiin, tulevaisuuteen ja vastuulliseksi aikuiseksi kasvamiseen. Lasten tunnetaidot vahvistuvat, kun heidän kanssaan opetellaan havaitsemaan, tiedostamaa ja nimeämään tunteita sekä ohjataan heitä kunnioittamaan ja suojelemaan omaa ja toisen kehoa. Vastuu lapsen tunnekasvatuksesta on vanhempien lisäksi kaikilla lasten kanssa tekemisissä olevilla aikuisilla. Aikuisella on keskeinen rooli lapsen tunteiden säätelyn ja tunnetaitojen kehityksessä.