Näytä suppeat kuvailutiedot

Formell och fullvärdig kompetens : en studie om sjukskötares kompetens på en medicinsk bäddavdelning

Hollsten-Friman, Pia; Lindström, Marika (2017)

dc.contributor.authorHollsten-Friman, Pia
dc.contributor.authorLindström, Marika
dc.date.accessioned2017-06-21T05:34:36Z
dc.date.available2017-06-21T05:34:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017061913799
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/132498
dc.description.abstractKompetens är viktigt i en föränderlig värld. För att en organisation ska kunna ha förmåga till anpassning måste de rätta kompetenserna finnas hos arbetstagarna.Studiens syfte är att utreda vad sjukskötares kompetens kan innebära på en medicinsk bäddavdelning. Målet är att utveckla en struktur som visar hur man kan se skillnader mellan formell- och fullvärdig kompetens. Studien genomfördes som en praktikforskning bestående av litteraturöversikt, arbetsgivarens beställning, kompetensskalor, workshops och fokusgruppintervju. I den här praktikforskningen har åtta sjukskötare och tre av deras ledare från en medicinsk bäddavdelning deltagit. Studien visade att begreppet fullvärdig kompetens inte finns helt klart definierat, varken i litteraturen eller hos studiens deltagare. Resultatet av vad fullvärdig kompetens är för sjukskötare på en medicinsk bäddavdelning är beskrivet enligt substanskompetens, personlighetskompetens, framtidskompetens samt kultur och hierarki.Begreppet fullvärdig kompetens är beskrivet i nutid och i framtid. Studien resulterade i en strukturmodell som visar på skillnader i vad som ingår i formell- och fullvärdig kompetens. Vår förhoppning är att strukturen ska kunna fungera som ett stöd för ledare i planering och rekrytering av olika kompetenser på sin enhet.sv
dc.description.abstractMuuttuvassa maailmassa pätevyys on tärkeää. Organisaation sopeutumiskyky edellyttää työntekijöitä, jotka omaavat oikeita pätevyyksiä. Tutkielman tarkoitus on selvittää mitä pätevyys voi tarkoittaa sisätautien vuodeosastolla työskentelevän sairaanhoitajan kohdalla. Tavoitteena on kehittää rakenne, joka osoittaa eroja muodollisesti pätevän ja täysin pätevän välillä. Tutkielma toteutettiin käytäntötutkimuksena koostuen kirjallisuuskatsauksesta, työnantajan tilauksesta, pätevyysasteikoista, työpajoista ja fokusryhmähaastattelusta. Tähän käytäntötutkimukseen osallistui kahdeksan sairaanhoitajaa ja kolme heidän esimiestään sisätautien vuodeosastolta. Tutkielma osoittaa, ettei käsitteelle täysin pätevä ole selkeää määritelmää kirjallisuudessa tai tutkimukseen osallistujilla. Sisätautien vuodeosaston täysin pätevän sairaanhoitajan pätevyys on kuvattu ydinosaamisen, henkilökohtaisten ominaisuuksien, tulevaisuusosaamisen sekä kulttuurin ja hierarkian osalta. Käsite täysin pätevä on kuvattu sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa. Tutkielma tuotti myös metodin joka osoittaa eroavaisuuksia muodollisen pätevyyden ja täysin pätevän välillä. Toivomme, että menetelmä voi toimia tukena johtajalle suunnittelussa erilaisten pätevyyksien ja rekrytoinnissa yksikköön.fi
dc.description.abstractCompetence is important in a changing world. In order for a organisation to be availabel to adapt to the changing environment the right skills must be found within the employees. The purpose of the study is to discover nurses´skills in complete competence at a medicial inpatient unit. The goal is to develop a structure that shows how to see differences between formal and completet competence. The study was conducted as applied research consisting of litterature review, employer´s request, skills scales, workshops and focusgroupinterview. In this study, eight nurses and three of their managers from a medical inpatient unit have participated. The study showed that the concept of complete competence is not clearly defiened in the litterature or for the study´s participants. The true requirements of what a completet competence is for nurses in a medical inpatient facility are described in terms of substantive competence, personality competence, future competence as well as in cultural and hierarchy understandings. The term completet competence is described in both present and for the future. The study has also resulted in a structural model that shows differences in what forms part or formal and complete competence skills. Our hope is that the structure should serve as a support for leaders in planning and recuirement of different skills on their unit.eng
dc.language.isoswe
dc.publisherYrkeshögskolan Novia
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleFormell och fullvärdig kompetens : en studie om sjukskötares kompetens på en medicinsk bäddavdelningsv
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2223
dc.organizationYrkeshögskolan Novia
dc.contributor.organizationYrkeshögskolan Novia
dc.subject.keywordKompetens
dc.subject.keywordfullvärdig
dc.subject.keywordsjukskötare
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaali- ja terveysalan johtaminen|sv=Ledarskap inom social- och hälsovårdsbranschen|en=Management of Health and Welfare|
dc.subject.disciplineSocial- och hälsovård, Högre YH, Åbo


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot