A) Solist med Åbo filharmoniska orkester i unga solisters konsert 4.5.2016 B) Samspelet mellan musik och dans
Eriksson, Lydia (2017)
Eriksson, Lydia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013854
Tiivistelmä
Min kandidatavhandling består av två delar, en konstnärlig(A) del och en skriftlig del(B). I denna avhandling har jag valt att skriva om växelverkan mellan dans och musik, eftersom jag alltid varit intresserad av båda konstformerna. Jag har försökt klargöra vad jag lärt mig av dans samt hur dans kan utveckla en musikers kreativa och musikaliska tänkande.
Texten baserar sig på mina egna tankar och erfarenheter av projektet The Crossing Water Project. Jag kommer att begränsa mig till första delen av verket, musikstycket Preludium ur J.S. Bachs solocellosvit nr. III där jag spelade solo. Dessutom har jag intervjuat dansare Vincent Jonsson som jag samarbetade med under projektet och använder hans kommentarer och tankar.
Jag har också gjort en separat intervju med dansaren och koreografen Tiina Lindfors som har i flera år samarbetat med kompositörer och musiker. Till min hjälp i skrivandet har jag haft artikeln “Music, dance and the total art work: choreomusicology in theory and practice” av Paul H. Mason. Artikeln tar fram choreomusicology, läran om förhållandet mellan rörelse och ljud, ur ett historiskt perspektiv samt involverar tankar och material från konstnärer och teoretiker. (Mason 2012, 5)
Att uppleva musik genom dans öppnar en ny dimension för en musiker, och jag anser att det är viktigt att utveckla sin musikalitet genom att ta impulser från andra konstformer som till exempel dans som kanske är den konstform som är närmast musik. I have chosen to write about collaboration between dance and music, as I have always been interested in both art forms. I have tried to clarify what I learned from dance as well as how dance can develop a musician's creative and musical thinking.
The text is based on my own thoughts and experiences of the The Crossing Water Project. I will limit my thesis to the first part of the piece, Preludium of J.S. Bach’s Solo Cello Suite nr. III where I played solo. In addition, I interviewed dancer Vincent Jonsson whom I collaborated with during the project.
I have also done a separate interview with the dancer and choreographer Tiina Lindfors who has collaborated with composers and musicians several times. To my help, I have had the article "Music, dance and the total art work: choreomusicology in theory and practice" by Paul H. Mason. The article presents choreomusicology, the theory of the relation between movement and sound, from a historical perspective, as well as involving thoughts and materials from artists and theorists. (Mason 2012, 5)
Experiencing music through dance opens a new dimension for a musician, and I think it is important to develop one’s musicality by taking impulses from other art forms such as dance that may be the art form closest to music.
Texten baserar sig på mina egna tankar och erfarenheter av projektet The Crossing Water Project. Jag kommer att begränsa mig till första delen av verket, musikstycket Preludium ur J.S. Bachs solocellosvit nr. III där jag spelade solo. Dessutom har jag intervjuat dansare Vincent Jonsson som jag samarbetade med under projektet och använder hans kommentarer och tankar.
Jag har också gjort en separat intervju med dansaren och koreografen Tiina Lindfors som har i flera år samarbetat med kompositörer och musiker. Till min hjälp i skrivandet har jag haft artikeln “Music, dance and the total art work: choreomusicology in theory and practice” av Paul H. Mason. Artikeln tar fram choreomusicology, läran om förhållandet mellan rörelse och ljud, ur ett historiskt perspektiv samt involverar tankar och material från konstnärer och teoretiker. (Mason 2012, 5)
Att uppleva musik genom dans öppnar en ny dimension för en musiker, och jag anser att det är viktigt att utveckla sin musikalitet genom att ta impulser från andra konstformer som till exempel dans som kanske är den konstform som är närmast musik.
The text is based on my own thoughts and experiences of the The Crossing Water Project. I will limit my thesis to the first part of the piece, Preludium of J.S. Bach’s Solo Cello Suite nr. III where I played solo. In addition, I interviewed dancer Vincent Jonsson whom I collaborated with during the project.
I have also done a separate interview with the dancer and choreographer Tiina Lindfors who has collaborated with composers and musicians several times. To my help, I have had the article "Music, dance and the total art work: choreomusicology in theory and practice" by Paul H. Mason. The article presents choreomusicology, the theory of the relation between movement and sound, from a historical perspective, as well as involving thoughts and materials from artists and theorists. (Mason 2012, 5)
Experiencing music through dance opens a new dimension for a musician, and I think it is important to develop one’s musicality by taking impulses from other art forms such as dance that may be the art form closest to music.