Työmotivaation edistäminen varhaiskasvatuksessa
Kääpä, Tiina (2017)
Kääpä, Tiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113910
Tiivistelmä
Motivaatio ohjaa toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Työmotivaatiota on tutkittu motivaatioon verrattuna vähän. Käsitteet työtyytyväisyys, työn merkitys ja työn ilo liittyvät vahvasti työmotivaatioon. Ammattitaitoinen henkilöstö varmistaa tavoitteellisen toiminnan toteutumisen varhaiskasvatuksessa, joka on osa lapsen kehityksen ja oppimisen polkua. Laadukkaan varhaiskasvatuksen varmistamiseksi tarvitaan työmotivaatiota, joka kohdentuu lasten hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen tukemiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristöstä nousevia työmotivaation edellytyksiä ja tarpeita. Työn avulla lisätään esimiesten ja työntekijöiden tietoisuutta toistensa toiveista sekä vastuusta. Tutkimuskysymys oli, miten työmotivaatiota voidaan edistää varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka vaikuttavat varhaiskasvatushenkilöstön työmotivaatioon.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Tutkimusosan rakenne muodostui teoriasta, jossa työmotivaatio jaetaan käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja suuntaamiseen. Varhaiskasvatuksen työmotivaation edistämisessä huomioitavien tekijöiden kartoittamiseksi tutkittiin Kotkan kaupungin varhaiskasvatusta. Päiväkodinjohtajien näkemyksiä ja toiveita kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla erikokoisissa ryhmissä, joihin osallistui koko perusjoukko. Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien näkemysten ja toiveiden kartoittamiseksi laadittiin sähköinen kysely, johon vastasi noin kolmannes. Analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen perusteella työmotivaatioon vaikuttavat tekijät muodostuvat taloudellisista, sosiaalisista, oppimiseen ja kehittymiseen, työn arvostukseen, työn sisältöön ja fyysiseen toimintaympäristöön liittyvistä syistä. Päiväkodinjohtajat kaipaavat tukea työmotivaation edistämiseksi, mutta sen koetaan olevan ensisijaisesti työntekijän vastuulla. Esimiestyöllä mahdollistetaan puitteet, joissa voi tehdä työtä ja kokea tulevansa arvostetuksi. Henkilöstö pitää työtään keskimäärin melko motivoivana. Ammattiryhmät ja työsuhteen pituus vaikuttavat työmotivaation kokemiseen. Toimenkuvan tunteminen, osaaminen, mahdollisuus vaikuttaa työhön, työyhteisöön kuuluminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, arviointiosaamisen hyödyntäminen, hyvä esimiestyö sekä luottamuksen kokeminen edistävät työmotivaatiota. Iloa työssä tuottavat lapset ja mahdollisuus tehdä työtä odotusten mukaisesti. Opinnäytetyöprosessin aikana käynnistettiin työmotivaation edistäminen lisäämällä keskustelua ja pohdintaa aiheesta. Tutkimustulosten avulla on luontevaa jatkaa tutkimusta ja kehittämistyötä varhaiskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristöstä nousevia työmotivaation edellytyksiä ja tarpeita. Työn avulla lisätään esimiesten ja työntekijöiden tietoisuutta toistensa toiveista sekä vastuusta. Tutkimuskysymys oli, miten työmotivaatiota voidaan edistää varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka vaikuttavat varhaiskasvatushenkilöstön työmotivaatioon.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Tutkimusosan rakenne muodostui teoriasta, jossa työmotivaatio jaetaan käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja suuntaamiseen. Varhaiskasvatuksen työmotivaation edistämisessä huomioitavien tekijöiden kartoittamiseksi tutkittiin Kotkan kaupungin varhaiskasvatusta. Päiväkodinjohtajien näkemyksiä ja toiveita kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla erikokoisissa ryhmissä, joihin osallistui koko perusjoukko. Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien näkemysten ja toiveiden kartoittamiseksi laadittiin sähköinen kysely, johon vastasi noin kolmannes. Analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen perusteella työmotivaatioon vaikuttavat tekijät muodostuvat taloudellisista, sosiaalisista, oppimiseen ja kehittymiseen, työn arvostukseen, työn sisältöön ja fyysiseen toimintaympäristöön liittyvistä syistä. Päiväkodinjohtajat kaipaavat tukea työmotivaation edistämiseksi, mutta sen koetaan olevan ensisijaisesti työntekijän vastuulla. Esimiestyöllä mahdollistetaan puitteet, joissa voi tehdä työtä ja kokea tulevansa arvostetuksi. Henkilöstö pitää työtään keskimäärin melko motivoivana. Ammattiryhmät ja työsuhteen pituus vaikuttavat työmotivaation kokemiseen. Toimenkuvan tunteminen, osaaminen, mahdollisuus vaikuttaa työhön, työyhteisöön kuuluminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, arviointiosaamisen hyödyntäminen, hyvä esimiestyö sekä luottamuksen kokeminen edistävät työmotivaatiota. Iloa työssä tuottavat lapset ja mahdollisuus tehdä työtä odotusten mukaisesti. Opinnäytetyöprosessin aikana käynnistettiin työmotivaation edistäminen lisäämällä keskustelua ja pohdintaa aiheesta. Tutkimustulosten avulla on luontevaa jatkaa tutkimusta ja kehittämistyötä varhaiskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.