Kaupallisen kuosimalliston suunnittelu Lifestyle Interior Oy:lle syksylle 2016
Niukko, Ada (2017)
Niukko, Ada
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213943
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kaupallinen kuosimallisto Lifestyle Interior Oy:lle syksyyn 2016 pysyen annetuissa reunaehdoissa, mielenkiintoisuutta unohtamatta. Reunaehtoina olivat muun muassa neutraalius, helposti lähestyttävyys ja pienet värimäärät.
Työssä tutkittiin sitä, millainen on kaupallinen kuosimallisto sekä miten trendit vaikuttavat kaupalliseen kuosisuunnitteluun. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, kuva-analyysiä, haastattelua ja dokumenttiaineistoa. Vertailin eri suomalaisten yritysten ja tuotemerkkien verkkokauppojen myydyimpiä kuoseja/kuosillisia tuotteita ja tein paljon kuosianalyysejä.
Tehdyn tutkimuksen sekä toimeksiantajan toiveiden perusteella, pyrittiin suunnittelemaan graafisia kuvioita, esittäviä, syksyyn sopivia kuvia sekä aina suosittuja kukka-aiheita. Suunnittelun tueksi koottiin moodboardit.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittuja elementtejä eniten myydyissä kuoseissa ovat vaalea yleisilme, valkoinen yhdistettynä harmaaseen, punaiseen tai vihreään sekä pienet värimäärät. Aiheista suosituimpia ovat kukka- ja maisema-aiheet. Lisäksi graafinen tyyli on suosittua. Kaupallisen kuosin tulee olla myös aiheeltaan yleismaailmallinen ja neutraali. Trendit ovat erottamaton osa kaupallista kuosisuunnittelua. Jokaisella suunnittelijalla on kuitenkin oma tapansa tulkita trendejä ja tuoda niitä suunnitteluunsa.
Lopputuloksena syntyi tutkimustulosten perusteella suunniteltu kaupallinen kuosimallisto, johon on tuotu mukaan mielenkiintoisuutta.
Työssä tutkittiin sitä, millainen on kaupallinen kuosimallisto sekä miten trendit vaikuttavat kaupalliseen kuosisuunnitteluun. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, kuva-analyysiä, haastattelua ja dokumenttiaineistoa. Vertailin eri suomalaisten yritysten ja tuotemerkkien verkkokauppojen myydyimpiä kuoseja/kuosillisia tuotteita ja tein paljon kuosianalyysejä.
Tehdyn tutkimuksen sekä toimeksiantajan toiveiden perusteella, pyrittiin suunnittelemaan graafisia kuvioita, esittäviä, syksyyn sopivia kuvia sekä aina suosittuja kukka-aiheita. Suunnittelun tueksi koottiin moodboardit.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittuja elementtejä eniten myydyissä kuoseissa ovat vaalea yleisilme, valkoinen yhdistettynä harmaaseen, punaiseen tai vihreään sekä pienet värimäärät. Aiheista suosituimpia ovat kukka- ja maisema-aiheet. Lisäksi graafinen tyyli on suosittua. Kaupallisen kuosin tulee olla myös aiheeltaan yleismaailmallinen ja neutraali. Trendit ovat erottamaton osa kaupallista kuosisuunnittelua. Jokaisella suunnittelijalla on kuitenkin oma tapansa tulkita trendejä ja tuoda niitä suunnitteluunsa.
Lopputuloksena syntyi tutkimustulosten perusteella suunniteltu kaupallinen kuosimallisto, johon on tuotu mukaan mielenkiintoisuutta.