Instagram-tilin seuraajaprofilointi ja vertailukehittäminen
Uski, Oona (2017)
Uski, Oona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062713992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062713992
Tiivistelmä
Sosiaalisella medialla on paljon valtaa nykyisessä mediaympäristössä. Yritykset ja järjestöt liittyvät ahkerasti erilaisiin sosiaalisen median palveluihin. Tuotettaessa sisältöä sosiaaliseen mediaan on tärkeää tuntea kohdeyleisö sekä vallitsevat toimintamallit. Omaperäistä ja ainutlaatuista sisältöä voi luoda myös muilta oppimalla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Luonto-Liitto. Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö on perustettu vuonna 1943 ja se toimii piiri- ja paikallisjärjestöjen kautta valtakunnallisesti. Luonto-Liitto haluaa edistää nuorten omaehtoista ympäristötoimintaa sekä ekologisesti kestävää yhteiskuntaa avoimella ja rohkealla asenteella. Kestävä kuluttaminen, Itämeren hyvinvointi ja suurpedot ovat esimerkkejä viime vuosien teemoista. Luonto-Liiton tavoitteena on olla merkittävin lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä Luonto-Liiton tuntemusta Instagram-tilinsä seuraajista sekä muista saman aihealueen toimijoista. Opinnäytetyöhön kuuluu pienimuotoinen tutkimus ja seuraajien segmentointi sekä vertailukehittämisanalyysi. Näiden avulla Luonto-Liitto saa lisää arvokasta tietoa, jolloin omaa sisällöntuotannon kohdentaminen tehostuu. Lisäksi sisältö on paremmin seuraajia palvelevaa.
Kohderyhmän profilointi suoritettiin tammikuussa 2017, jolloin Luonto-Liitolla oli noin 1600 Instagram-seuraajaa. Sadasta satunnaisotannalla valitusta tilistä pääteltiin käyttäjän ikä ja sukupuoli, huomioiden vain kaksi sukupuolta. Vertailukehittämisanalyysiin valittiin kaksi suosittua Instagram-tiliä, jotka esittävät luontoteemaan inspiroivasti ja hyvin eri valossa kuin Luonto-Liitto.
Saatujen tulosten pohjalta Luonto-Liiton tyypillisimmäksi seuraajaksi valikoituivat yli 25-vuotiaat naiset. Tälle kohderyhmälle pyritään tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä, kuitenkaan muita seuraajia unohtamatta. Vertailukehittämisanalyysin pohjalta todetaan, että Luonto-Liitto kaipaa kuviinsa yllätyksellisyyttä sekä ihmisen ja luonnon yhteneväisyyttä. Analyysin pohjalta on koottu tunnelmakartta helpottamaan tulevan sisällön suunnittelua.
Opinnäytetyön myötä Luonto-Liiton sosiaalisen median osaaminen syvenee. Lisäksi opiskelija on päässyt kehittämään ammattitaitoaan uudella ja kiinnostavalla tavalla. Opiskelijalla on entistä paremmat valmiudet työelämän haasteisiin sosiaalisen median ja sisällöntuotannon näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Luonto-Liitto. Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö on perustettu vuonna 1943 ja se toimii piiri- ja paikallisjärjestöjen kautta valtakunnallisesti. Luonto-Liitto haluaa edistää nuorten omaehtoista ympäristötoimintaa sekä ekologisesti kestävää yhteiskuntaa avoimella ja rohkealla asenteella. Kestävä kuluttaminen, Itämeren hyvinvointi ja suurpedot ovat esimerkkejä viime vuosien teemoista. Luonto-Liiton tavoitteena on olla merkittävin lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä Luonto-Liiton tuntemusta Instagram-tilinsä seuraajista sekä muista saman aihealueen toimijoista. Opinnäytetyöhön kuuluu pienimuotoinen tutkimus ja seuraajien segmentointi sekä vertailukehittämisanalyysi. Näiden avulla Luonto-Liitto saa lisää arvokasta tietoa, jolloin omaa sisällöntuotannon kohdentaminen tehostuu. Lisäksi sisältö on paremmin seuraajia palvelevaa.
Kohderyhmän profilointi suoritettiin tammikuussa 2017, jolloin Luonto-Liitolla oli noin 1600 Instagram-seuraajaa. Sadasta satunnaisotannalla valitusta tilistä pääteltiin käyttäjän ikä ja sukupuoli, huomioiden vain kaksi sukupuolta. Vertailukehittämisanalyysiin valittiin kaksi suosittua Instagram-tiliä, jotka esittävät luontoteemaan inspiroivasti ja hyvin eri valossa kuin Luonto-Liitto.
Saatujen tulosten pohjalta Luonto-Liiton tyypillisimmäksi seuraajaksi valikoituivat yli 25-vuotiaat naiset. Tälle kohderyhmälle pyritään tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä, kuitenkaan muita seuraajia unohtamatta. Vertailukehittämisanalyysin pohjalta todetaan, että Luonto-Liitto kaipaa kuviinsa yllätyksellisyyttä sekä ihmisen ja luonnon yhteneväisyyttä. Analyysin pohjalta on koottu tunnelmakartta helpottamaan tulevan sisällön suunnittelua.
Opinnäytetyön myötä Luonto-Liiton sosiaalisen median osaaminen syvenee. Lisäksi opiskelija on päässyt kehittämään ammattitaitoaan uudella ja kiinnostavalla tavalla. Opiskelijalla on entistä paremmat valmiudet työelämän haasteisiin sosiaalisen median ja sisällöntuotannon näkökulmasta.