Liidien kerääminen ja jalostaminen nykypäivän sisältömarkkinoinnin keinoin
Kuusijärvi, Juho-Samuli (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuusijärvi, Juho-Samuli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113908
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sisältömarkkinointia ja sen keinoja kehitystehtävässä liidien keräämiseksi. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa, mikä liidi on sekä miten niitä nykypäivänä kerätään ja jalostetaan sisältömarkkinoinnin keinoja käyttämällä. Tämän jälkeen hankittua tietoa sovelletaan käytäntöön kehittämällä liidien hankinnan menetelmiä Nordea-If-Varma-ryhmän perustamalla OnnistuYrittäjänä.fi-sivustolla.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-markkinoinnin eli Business-to-Business markkinoinnin murrosta ja sisältömarkkinoinnin tarkoitusta. Tämän jälkeen siirrytään sisältömarkkinointistrategiaan, sisältömarkkinoinnin yleisiin hyötyihin ja lukuisiin keinoihin, joita yritys voi hyödyntää parhaaksi näkemällään tavalla.
Sisältömarkkinoinnin jälkeen siirrytään liidin määritelmään, arvoon ja sen jalostamiseen liikevaihdon parantamiseksi. Liidien hankinnan jälkeen tulee yrityksen oppia ohjaamaan liidejä kohti asiakkuutta saadakseen yritykselle tulosta. Oikein jalostettu liidi luo vankan asiakassuhteen, johon kilpailijan on vaikea päästä väliin.
Teoriaosuudesta siirrytään kehitystehtävän kulkuun, jossa kerrotaan OnnistuYrittäjänä.fi-sivustoon sovellettujen toimenpiteiden onnistumisesta. Toimenpiteistä onnistunein oli markkinoinnin automaatio uutiskirjeen muodossa, jonka avulla saimme yhteyden palvelusta kiinnostuneisiin kävijöihimme. Toinen onnistunut toimenpide oli ristinlinkitysten luonti, joiden avulla asiakkaat eivät enää joutuneet linkittömiin umpikujiin selatessaan artikkeleita. Onnistuneiden toimenpiteet lisäsivät sekä sivustojen kävijöiden pysyvyyttä, että liidejä.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-markkinoinnin eli Business-to-Business markkinoinnin murrosta ja sisältömarkkinoinnin tarkoitusta. Tämän jälkeen siirrytään sisältömarkkinointistrategiaan, sisältömarkkinoinnin yleisiin hyötyihin ja lukuisiin keinoihin, joita yritys voi hyödyntää parhaaksi näkemällään tavalla.
Sisältömarkkinoinnin jälkeen siirrytään liidin määritelmään, arvoon ja sen jalostamiseen liikevaihdon parantamiseksi. Liidien hankinnan jälkeen tulee yrityksen oppia ohjaamaan liidejä kohti asiakkuutta saadakseen yritykselle tulosta. Oikein jalostettu liidi luo vankan asiakassuhteen, johon kilpailijan on vaikea päästä väliin.
Teoriaosuudesta siirrytään kehitystehtävän kulkuun, jossa kerrotaan OnnistuYrittäjänä.fi-sivustoon sovellettujen toimenpiteiden onnistumisesta. Toimenpiteistä onnistunein oli markkinoinnin automaatio uutiskirjeen muodossa, jonka avulla saimme yhteyden palvelusta kiinnostuneisiin kävijöihimme. Toinen onnistunut toimenpide oli ristinlinkitysten luonti, joiden avulla asiakkaat eivät enää joutuneet linkittömiin umpikujiin selatessaan artikkeleita. Onnistuneiden toimenpiteet lisäsivät sekä sivustojen kävijöiden pysyvyyttä, että liidejä.