”Du är inte ensam" : - Användningen av nätverkskartan i barnskyddet, en kvalitativ studie ur professionellas perspektiv
Granqvist, Johanna (2010)
Granqvist, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047652
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen tutkinut sosiaalisen verkostokartan käyttöä lastensuojelussa ammattilaisten näkökulmasta. Tarkoitukseni on antaa laajempi käsitys verkostokartasta ja sen käyttömahdollisuuksista lastensuojelutyössä. Tutkin myös verkostokarttaa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Mitä verkostokeskeinen työtapa merkitsee lastensuojelussa? 2) Miksi ja miten verkostokartta käytetään lastensuojelun asiakkaiden kanssa? 3) Millaisia kokemuksia ammattilaisilla on verkostokartan käytöstä asiakkaiden kanssa? 4) Millaisia sosiaalipedagogisia vaikutteita verkostokartasta löytyy? Teoreettinen viitekehykseni koostuu teorioista sosiaalisesta verkostokartasta, lastensuojeluasiakkaiden sosiaalisesta verkostosta, sosiaalipedagogisista teorioista dialogista ja voimaantumisesta sekä lastensuojelutyön puitteista lainsäädännön ja tilastojen nojalla. Kerron myös kahdesta aiemmista tutkimuksista, jotka liittyvät sosiaaliseen verkostokarttaan.
Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä erään pääkaupunkiseudulla sijaitsevan perhetukikeskuksen kanssa. Empiirisessä osassa olen haastatellut seitsemää ohjaajaa perhetukikeskuksesta. Olen analysoinut aineistot sisältöanalyysin avulla ja verrannut tuloksia teoreettiseen viitekehykseeni ja aiempiin tutkimuksiin. Haastatellut työntekijät pitivät verkostokarttaa hyvänä ja helppona menetelmänä. Toteuttaminen voidaan sopeuttaa asiakkaan tilanteeseen sopivaksi ja tulokset kertovatkin, että tärkeintä on puhua verkostosta asiakkaan kanssa. Tulokset osoittavat kuitenkin myös asioita, jotka ammattilaisen tulisi pitää mielessä harkitessaan verkostokartan käyttöä. Selkeä kuva ihmisen sosiaalisesta elämäntilanteesta saattaa tuoda esiin tunteita ja ajatuksia joista täytyy keskustella tarkemmin. Verkostokartan käytöstä haastatelluilla oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Tulosten mukaan verkostokartta voi voimaannuttaa asiakasta mutta sen kartoittaminen voi myös aiheuttaa pahaa oloa asiakkaalle. Jotkut haastatelluista työntekijöistä olivat kutsuneet koolle asiakkaan lähiverkostotapaamisen verkostokartan käytön myötä. Osa heistä suunnitteli tämä prosessin aloittamista. Kiinnostus verkostokarttaa kohtaan sekä sen käyttö asiakastyön kehityksessä oli nähtävissä suuressa osassa haastatteluja.
Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä erään pääkaupunkiseudulla sijaitsevan perhetukikeskuksen kanssa. Empiirisessä osassa olen haastatellut seitsemää ohjaajaa perhetukikeskuksesta. Olen analysoinut aineistot sisältöanalyysin avulla ja verrannut tuloksia teoreettiseen viitekehykseeni ja aiempiin tutkimuksiin. Haastatellut työntekijät pitivät verkostokarttaa hyvänä ja helppona menetelmänä. Toteuttaminen voidaan sopeuttaa asiakkaan tilanteeseen sopivaksi ja tulokset kertovatkin, että tärkeintä on puhua verkostosta asiakkaan kanssa. Tulokset osoittavat kuitenkin myös asioita, jotka ammattilaisen tulisi pitää mielessä harkitessaan verkostokartan käyttöä. Selkeä kuva ihmisen sosiaalisesta elämäntilanteesta saattaa tuoda esiin tunteita ja ajatuksia joista täytyy keskustella tarkemmin. Verkostokartan käytöstä haastatelluilla oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Tulosten mukaan verkostokartta voi voimaannuttaa asiakasta mutta sen kartoittaminen voi myös aiheuttaa pahaa oloa asiakkaalle. Jotkut haastatelluista työntekijöistä olivat kutsuneet koolle asiakkaan lähiverkostotapaamisen verkostokartan käytön myötä. Osa heistä suunnitteli tämä prosessin aloittamista. Kiinnostus verkostokarttaa kohtaan sekä sen käyttö asiakastyön kehityksessä oli nähtävissä suuressa osassa haastatteluja.