Olavinlinna Ravintoloiden tunnettuuden lisääminen sosiaalisen median avulla
Hassinen, Anni (2017)
Hassinen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Olavinlinna Ravintoloiden tunnettuutta saataisiin lisättyä sosiaalisen median avulla. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eri sosiaalisen median kanavia potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Lisäksi haluttiin saada selville, millaista sisältöä niihin kanaviin tulisi tuottaa, jotta ihmiset kiinnostuisivat Olavinlinna Ravintoloiden toiminnasta ja sen tunnettuus kasvaisi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomaketta käyttäen. Perusjoukkona olivat kotimaiset matkailijat ja paikalliset ihmiset. Kyselyä jaettiin kirjoittajan omilla Facebook-sivuilla ja sähköpostin välityksellä potentiaalisille asiakkaille. Kysely oli avoinna 12 vuorokautta, ja sinä aikana siihen vastasi yhteensä 64 henkilöä. Vastaukset koottiin ja analysoitiin SPSS-ohjelman avulla käyttämällä muun muassa prosenttijakaumia. Tutkimuksesta selvisi, että markkinoinnin kannalta parhaat sosiaalisen median kanavat Olavinlinna Ravintoloille ovat Facebook ja Instagram. Yrityksen kannattaa keskittyä markkinoimaan itseään niissä sen sijaan, että yrittäisi hyödyntää useampaa kanavaa. Kyseiset kanavat ovat Olavinlinna Ravintoloille parhaat, koska tutkimuksen perusjoukko, eli potentiaaliset asiakkaat käyttävät niitä eniten. Lisäksi ne sopivat yritykselle toiminnallisilta ominaisuuksiltaan, koska vastauksista selvisi, että houkuttelevinta sisältöä markkinoinnissa ovat kuvat ja videot. Tutkimustuloksia hyödyntäen Olavinlinna Ravintoloille ideoitiin erilaisia toimintatapoja ja vinkkejä markkinointiin sosiaalisessa mediassa tunnettuuden lisäämiseksi.