MegaSquirt 2 -moottorinohjain, mallinnus ja viritys
Turunen, Juha (2017)
Turunen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814257
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi MegaSquirt 2 -moottorinohjaimeen. Kohdeajoneuvona oli vuoden 1986 Saab 900, jossa oli B201 -moottori turboahtimella ja moottorinohjaimella MegaSquirt 2. Tavoitteena oli parantaa moottorin tehoa ja polttoainetaloutta. Edeltävässä MegaSquirt 1 -moottorinohjaimessa oli useita vikoja, eikä sen polttoainetalous ollut hyvä.
Alkuvaiheessa tutkittiin moottorin antureita ja toimilaitteita. Huomattiin muun muassa, että ahtopaineella ei ollut kunnollista säätöä. Moottorin anturit kalibroitiin ohjaimeen. Sytytysennakkokartta matki aluksi jakajan sytytysennakkosäädön toimintaa. Mallinnuksella pyrittiin luomaan ohjaimelle ohjauskartat, jotka viritettiin mittaustuloksien mukaan. Polttoainetalouteen ja päästöihin vaikutettiin polttoainekartalla, seoskartalla, sekä seossäädöllä. Sytytysennakon vaikutuksia tutkittiin simuloimalla ja äänittämällä nakutusanturin signaalia. Moottorin tehoa nostamaan lisättiin ahtopaineen säätö. Työssä tutustuttiin AE ja EAE kompensointimalleihin, joilla pyrittiin parantamaan nopeiden muutostilojen käyttäytymistä. Ajotesteillä mitattiin polttoaineen kulutusta kaupunki ja maantieajossa, sekä testattiin kohdeajoneuvon kiihtyvyys suljetulla alueella.
Työssä huomattiin, ettei MegaSquirt 2 -moottorinohjaimen sytytysennakkoa voida virittää luotettavasti ilman moottorin nakutusanturilta saatavaa tietoa. Sytytyksen simulointia ja nakutuksen kuuntelua ei jatkettu. Nakutusanturille rakennettiin tunnistin, joka tuottaa mitattavissa olevan jännitetason. Tunnistin on vielä kokeiluasteella, mutta alustavien mittausten perusteella se on toimiva ratkaisu. Mittaustulosten perusteella voidaan myös todeta, että moottorin suoritusarvot paranivat.
Alkuvaiheessa tutkittiin moottorin antureita ja toimilaitteita. Huomattiin muun muassa, että ahtopaineella ei ollut kunnollista säätöä. Moottorin anturit kalibroitiin ohjaimeen. Sytytysennakkokartta matki aluksi jakajan sytytysennakkosäädön toimintaa. Mallinnuksella pyrittiin luomaan ohjaimelle ohjauskartat, jotka viritettiin mittaustuloksien mukaan. Polttoainetalouteen ja päästöihin vaikutettiin polttoainekartalla, seoskartalla, sekä seossäädöllä. Sytytysennakon vaikutuksia tutkittiin simuloimalla ja äänittämällä nakutusanturin signaalia. Moottorin tehoa nostamaan lisättiin ahtopaineen säätö. Työssä tutustuttiin AE ja EAE kompensointimalleihin, joilla pyrittiin parantamaan nopeiden muutostilojen käyttäytymistä. Ajotesteillä mitattiin polttoaineen kulutusta kaupunki ja maantieajossa, sekä testattiin kohdeajoneuvon kiihtyvyys suljetulla alueella.
Työssä huomattiin, ettei MegaSquirt 2 -moottorinohjaimen sytytysennakkoa voida virittää luotettavasti ilman moottorin nakutusanturilta saatavaa tietoa. Sytytyksen simulointia ja nakutuksen kuuntelua ei jatkettu. Nakutusanturille rakennettiin tunnistin, joka tuottaa mitattavissa olevan jännitetason. Tunnistin on vielä kokeiluasteella, mutta alustavien mittausten perusteella se on toimiva ratkaisu. Mittaustulosten perusteella voidaan myös todeta, että moottorin suoritusarvot paranivat.