Kumipyöräkonttinosturin sähkökäyttöjen modernisaatio
Merimaa, Joona (2010)
Merimaa, Joona
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tarkoittaa Konecranesin kumipyöräkonttinosturin sähkökäyttöjen modernisaatio ja miten sen toteuttaminen on mahdollista tehdä. Lisäksi tarkoituksena oli löytää paras ratkaisu ja tuotteistaa se.
Työssä tutkittiin lyhyesti neljää erilaista vaihtoehtoista modernisaatiotapaa, joista valittiin yksi tuotteistet-tavaksi. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vanhat taajuusmuuttajat korvattiin uusilla vastaavan teholuokan laitteilla ja toisessa vaihtoehdossa uuden RTG-nosturin teholuokan taajuusmuuttajilla. Kolmannessa vaih-toehdossa puolestaan vanhan RTG-nosturin käyttöjärjestelmä modernisoitiin uuden nosturin järjestelmän kaltaiseksi ja neljännessä tutkittiin mahdollisuutta toteuttaa modernisaatio korvaamalla yksittäisten liik-keiden taajuusmuuttajat.
Työn alussa käytiin läpi RTG-nosturin rakenne ja sähkökäytöt. Seuraavaksi selostettiin tarkemmin taa-juusmuuttajien rakennetta sekä toimintaa ja tämän jälkeen käytiin läpi vanhan RTG-nosturin nykyinen toteutus. Lopuksi esitettiin neljä modernisaation vaihtoehtoa, joista valittiin tässä työssä esitellyn vaihto-ehdon suunnittelu ja toteutus.
Tutkimusten perusteella parhaaksi vaihtoehdoksi todettiin modernisaatio, joka toteutettiin uuden RTG-nosturin teholuokan taajuusmuuttajilla. Se on toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin vanha toteutus mutta tekniikaltaan vastaa uutta järjestelmää. Lisäksi pelkän ACM-järjestelmän modernisaatio todettiin järkeväksi ratkaisuksi.
Työn tuloksena saatiin tietoa modernisaation mahdollisuuksista ja ratkaisu, jota soveltamalla voidaan kehittää modernisaatiopaketti vanhoille nostureille. Työssä saavutettu ratkaisu tullaan toteuttamaan kun tähän saadaan tilaisuus. Koska työn toteutusta ei ole kokeiltu, on mahdotonta arvioida kuinka teoria ja käytäntö kohtaavat.
Työssä tutkittiin lyhyesti neljää erilaista vaihtoehtoista modernisaatiotapaa, joista valittiin yksi tuotteistet-tavaksi. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vanhat taajuusmuuttajat korvattiin uusilla vastaavan teholuokan laitteilla ja toisessa vaihtoehdossa uuden RTG-nosturin teholuokan taajuusmuuttajilla. Kolmannessa vaih-toehdossa puolestaan vanhan RTG-nosturin käyttöjärjestelmä modernisoitiin uuden nosturin järjestelmän kaltaiseksi ja neljännessä tutkittiin mahdollisuutta toteuttaa modernisaatio korvaamalla yksittäisten liik-keiden taajuusmuuttajat.
Työn alussa käytiin läpi RTG-nosturin rakenne ja sähkökäytöt. Seuraavaksi selostettiin tarkemmin taa-juusmuuttajien rakennetta sekä toimintaa ja tämän jälkeen käytiin läpi vanhan RTG-nosturin nykyinen toteutus. Lopuksi esitettiin neljä modernisaation vaihtoehtoa, joista valittiin tässä työssä esitellyn vaihto-ehdon suunnittelu ja toteutus.
Tutkimusten perusteella parhaaksi vaihtoehdoksi todettiin modernisaatio, joka toteutettiin uuden RTG-nosturin teholuokan taajuusmuuttajilla. Se on toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin vanha toteutus mutta tekniikaltaan vastaa uutta järjestelmää. Lisäksi pelkän ACM-järjestelmän modernisaatio todettiin järkeväksi ratkaisuksi.
Työn tuloksena saatiin tietoa modernisaation mahdollisuuksista ja ratkaisu, jota soveltamalla voidaan kehittää modernisaatiopaketti vanhoille nostureille. Työssä saavutettu ratkaisu tullaan toteuttamaan kun tähän saadaan tilaisuus. Koska työn toteutusta ei ole kokeiltu, on mahdotonta arvioida kuinka teoria ja käytäntö kohtaavat.