Vaateliikkeen sisältömarkkinointi Instagramissa : Carlings Jyväskylä
Kangas, Anna (2017)
Kangas, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514355
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli kartoittaa, millainen Instagram-sisältö kiinnostaa Carlings Jyväskylän kohderyhmään kuuluvia miehiä. Tavoitteena oli saada tutkimustuloksia, joiden avulla toimeksiantaja pääsee ymmärrykseen miesten kiinnostuksenkohteista ja pystyy suunnittelemaan Instagram-sisällön sellaiseksi, että se tavoittaa paremmin Carlings Jyväskylän mieskohderyhmän.
Keskeisimmät teoriakokonaisuudet olivat sosiaalinen media, Instagram, sisältömarkkinointi ja sen osa-alueet. Aihetta lähestyttiin myös semiotiikan näkökulmasta. Teoriaan pohjautuen toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus Webropol-kyselyn avulla tammikuussa 2017, noin yhden viikon aikana. Kyselyssä selvitettiin, millaisesta sisällöstä mieskohderyhmä on kiinnostunut Instagramissa ja miten he käyttäytyvät siellä. Tutkimukseen vastasi 95 henkilöä, joista lopulta 79 henkilöä täytti kohderyhmään kuulumisen vaatimukset.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että mieskohderyhmä on todella aktiivinen sosiaalisessa mediassa, muttei vaateliikkeiden kohdalla: vuorovaikuttaminen vaateliikkeiden kanssa Instagramissa on hyvin vähäistä. Tuloksista selvisi, että mieskohderyhmä on kiinnostunut informoivasta, asiantuntevasta ja inspiroivasta viestinnästä. Myös selkeys, samaistuttavuus, ainutlaatuisuus ja huumori koettiin tärkeäksi Instagram-sisällössä. Asukuvat ja tuotekuvat kiinnostivat mieskohderyhmää eniten.
Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä, joiden avulla Carlings Jyväskylä voi suunnitella sisältömarkkinointiaan. Tulokset ja niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset ovat hyödynnettävissä sekä toimeksiantajan että Carlings-ketjun muiden liikkeiden sisältömarkkinoinnissa. Tulokset koettiin luotettaviksi.
Keskeisimmät teoriakokonaisuudet olivat sosiaalinen media, Instagram, sisältömarkkinointi ja sen osa-alueet. Aihetta lähestyttiin myös semiotiikan näkökulmasta. Teoriaan pohjautuen toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus Webropol-kyselyn avulla tammikuussa 2017, noin yhden viikon aikana. Kyselyssä selvitettiin, millaisesta sisällöstä mieskohderyhmä on kiinnostunut Instagramissa ja miten he käyttäytyvät siellä. Tutkimukseen vastasi 95 henkilöä, joista lopulta 79 henkilöä täytti kohderyhmään kuulumisen vaatimukset.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että mieskohderyhmä on todella aktiivinen sosiaalisessa mediassa, muttei vaateliikkeiden kohdalla: vuorovaikuttaminen vaateliikkeiden kanssa Instagramissa on hyvin vähäistä. Tuloksista selvisi, että mieskohderyhmä on kiinnostunut informoivasta, asiantuntevasta ja inspiroivasta viestinnästä. Myös selkeys, samaistuttavuus, ainutlaatuisuus ja huumori koettiin tärkeäksi Instagram-sisällössä. Asukuvat ja tuotekuvat kiinnostivat mieskohderyhmää eniten.
Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä, joiden avulla Carlings Jyväskylä voi suunnitella sisältömarkkinointiaan. Tulokset ja niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset ovat hyödynnettävissä sekä toimeksiantajan että Carlings-ketjun muiden liikkeiden sisältömarkkinoinnissa. Tulokset koettiin luotettaviksi.