Sosiaalinen media myyntiprosessin tukena : case VMP Varamiespalvelu
Into, Ellen (2017)
Into, Ellen
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814255
Tiivistelmä
Myynnin ollessa murroksessa, tulee myyjän pohtia omaa myyntiprosessiaan. Sosiaalinen media on oiva työkalu nykyaikaiseen myynnin tekemiseen, mutta myyjä harva sitä on vielä täysin ymmärtänyt. Opinnäytetyössä tutkitaan, miten sosiaalinen media voi aidosti tukea myyntiprosessia sen eri vaiheissa.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa, teoriaosuus ja tuotososuus. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustutaan perinteiseen myyntiprosessiin, sekä tutkitaan hieman, miten myyntiprosessi on murroksessa. Toisessa teoriaosuudessa tutkitaan erilaisia sosiaalisen median kanavia niiden myynnillisestä näkökulmasta ja pohditaan sitä, miten myyjä hyötyy ottamalla sosiaalisen median osaksi joka päiväistä työtään.
Työn tuotososuudessa tehtiin sosiaalisen median opas myyjille. Opas toteutettiin tekemällä alkukartoitushaastattelut muutamalle toimeksiantajayrityksen myyjälle ja niiden perusteella valittiin formaatti sekä aiheen rajaukset.
Työn tavoitteet toteutuivat, ja työssä tutkittiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvan myynnin hyötyjä sekä analysoitiin myyjän henkilöbrändin ja asiantuntijaroolin tärkeyttä. Tavoitteena oli tehdä laadukas ja relevantti sosiaalisen median opas toimeksiantoyrityksen myyjälle.
Opinnäytetyö tullaan arkistoimaan, jotta siihen voi palata, ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi uusien toimeksiantoyritysten myyjien ja toimihenkilöiden perehdytyksessä myös hyödyksi.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa, teoriaosuus ja tuotososuus. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustutaan perinteiseen myyntiprosessiin, sekä tutkitaan hieman, miten myyntiprosessi on murroksessa. Toisessa teoriaosuudessa tutkitaan erilaisia sosiaalisen median kanavia niiden myynnillisestä näkökulmasta ja pohditaan sitä, miten myyjä hyötyy ottamalla sosiaalisen median osaksi joka päiväistä työtään.
Työn tuotososuudessa tehtiin sosiaalisen median opas myyjille. Opas toteutettiin tekemällä alkukartoitushaastattelut muutamalle toimeksiantajayrityksen myyjälle ja niiden perusteella valittiin formaatti sekä aiheen rajaukset.
Työn tavoitteet toteutuivat, ja työssä tutkittiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvan myynnin hyötyjä sekä analysoitiin myyjän henkilöbrändin ja asiantuntijaroolin tärkeyttä. Tavoitteena oli tehdä laadukas ja relevantti sosiaalisen median opas toimeksiantoyrityksen myyjälle.
Opinnäytetyö tullaan arkistoimaan, jotta siihen voi palata, ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi uusien toimeksiantoyritysten myyjien ja toimihenkilöiden perehdytyksessä myös hyödyksi.