Aluskierrätys ja jätelainsäädäntö : aluskierrätyksen materiaalivirtojen hallinta
Hatulainen, Veera (2017)
Hatulainen, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017073114204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017073114204
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee aluskierrätyksen materiaalivirtoja suomalaisessa viitekehyksessä. Vuonna 2013 annettu ja lähivuosina kokonaisuudessaan voimaan tuleva Euroopan unionin aluskierrätysasetus on tehnyt aluskierrätyksestä uuden mahdollisen liiketoiminnan Euroopassa. Sitä ennen alukset on enimmäkseen kierrätetty vähäisellä ympäristövastuulla Etelä-Aasiassa.
Opinnäytetyö on tehty osana Ship Recycling in Finland -hanketta, jonka takana oleva konsortio haluaa aloittaa aluskierrätyksen Suomessa. Työssä on käytetty esimerkki aluksena hankkeen virtuaalivaiheessa purettua MS Mirvaa, joka on kuivalastialus.
Aluksen teräspainon ja kevytpainon suhteen todetaan olevan yhteydessä laivan kokoon ja alustyyppiin. Tankkerit ja irtolastialukset ovat teräspainoltaan suurimpia verrattaessa kevytpainoon. Materiaali- ja tuotevirrat voidaan arvioida samoilla lähtötiedoilla kuin teräspaino käyttämällä lisäksi olemassa olevaa aineistoa alusten keskimääräisistä materiaalisisällöistä. Teoreettisen ja todellisten materiaalivirtojen yhteys täytyy tutkia edelleen kokeellisesti.
Alusten purkujakeet sijoittuvat jäteluettelon nimikeryhmän 17 alle. Aluksien teoreettinen uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste on korkea, MS Mirvalla jopa 85 m-%. Tämä ylittää reilusti rakennus- ja purkujätteeltä vaadittavan 70 m-% kierrätystavoitteen.
Aluskierrätykselle tämän hetkisellä markkinalla kannattavuuden määrää aluksista maksettavan hinnan suhde teräspainoon ja työnhintaan. Ellei markkina käänny toisinpäin eli kierrättämisestä maksettaisiin, on aluskierrätyksen kannattavuus rajallista. Kierrätystä voitaisiin kuitenkin alkaa tehdä palvelumuotoisesti, siten että huollot ja kierrätys ovat yhtenäinen paketti, jota myydään. Osana pakettia voitaisiin taata alukselle pitkä käyttöikä.
Isossa osassa aluskierrätysasetuksen tarkoituksen täyttymystä ovat alusomistajat. Jos omistajat vastuun ottamisen sijaan päätyvät kiertämään asetusta esimerkiksi ulos liputtamalla, jäävät asetuksen tavoitteet helposti saavuttamatta.
Opinnäytetyö on tehty osana Ship Recycling in Finland -hanketta, jonka takana oleva konsortio haluaa aloittaa aluskierrätyksen Suomessa. Työssä on käytetty esimerkki aluksena hankkeen virtuaalivaiheessa purettua MS Mirvaa, joka on kuivalastialus.
Aluksen teräspainon ja kevytpainon suhteen todetaan olevan yhteydessä laivan kokoon ja alustyyppiin. Tankkerit ja irtolastialukset ovat teräspainoltaan suurimpia verrattaessa kevytpainoon. Materiaali- ja tuotevirrat voidaan arvioida samoilla lähtötiedoilla kuin teräspaino käyttämällä lisäksi olemassa olevaa aineistoa alusten keskimääräisistä materiaalisisällöistä. Teoreettisen ja todellisten materiaalivirtojen yhteys täytyy tutkia edelleen kokeellisesti.
Alusten purkujakeet sijoittuvat jäteluettelon nimikeryhmän 17 alle. Aluksien teoreettinen uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste on korkea, MS Mirvalla jopa 85 m-%. Tämä ylittää reilusti rakennus- ja purkujätteeltä vaadittavan 70 m-% kierrätystavoitteen.
Aluskierrätykselle tämän hetkisellä markkinalla kannattavuuden määrää aluksista maksettavan hinnan suhde teräspainoon ja työnhintaan. Ellei markkina käänny toisinpäin eli kierrättämisestä maksettaisiin, on aluskierrätyksen kannattavuus rajallista. Kierrätystä voitaisiin kuitenkin alkaa tehdä palvelumuotoisesti, siten että huollot ja kierrätys ovat yhtenäinen paketti, jota myydään. Osana pakettia voitaisiin taata alukselle pitkä käyttöikä.
Isossa osassa aluskierrätysasetuksen tarkoituksen täyttymystä ovat alusomistajat. Jos omistajat vastuun ottamisen sijaan päätyvät kiertämään asetusta esimerkiksi ulos liputtamalla, jäävät asetuksen tavoitteet helposti saavuttamatta.