Asiakkaiden älysovellusten käyttötottumustutkimuksen suunnittelu : case Verisure Securitas Direct Oy
Kevo, Juuso (2017)
Kevo, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614386
Tiivistelmä
Verisure Securitas Direct Oy:llä oli epäilys, että asiakkaiden älysovellusten käyttö ei ollut toivotulla tasolla. Käyttötottumuksia haluttiin tutkia tarkemmin. Opinnäytetyön tavoite oli laatia suunnitelma toimeksiantaja Verisure Securitas Direct Oy:n kyselytutkimukselle mobiilisovelluksen ja älykotiominaisuuksien käytöstä. Kyselylomakkeen suunnittelu tapahtui yhteistyössä Verisuren markkinointi- ja asiakaspalveluosastojen kanssa. Kyselytutkimuksen avulla on tarkoitus saada asiakkailta tietoa demografisten tekijöiden vaikutuksesta Verisuren älyominaisuuksien käyttöön. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu Verisurelle.
Tutkimukseen laaditulla kyselyllä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattavasti tietoa Verisuren asiakkaiden käyttötottumuksista älyominaisuuksiin liittyen. Tutkimuksen suunnitelmaa varten haastateltiin Verisuren avainhenkilöitä. Tutkimus suunniteltiin sähköiseksi Survey-tutkimukseksi, jotta saadaan mahdollisimman helposti ja nopeasti riittävän kattava määrä luotettavia vastauksia. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset jaettiin Verisuren asettamiin kysymyksiin ja opinnäytetyön asettamiin kysymyksiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät saatekirje, kyselylomake, suunnitelma tutkimuksen toteutukseen ja suunnitelma tulosten analysointiin. Kyselylomake koostuu monivalintakysymyksistä, jotka on jaettu demografisiin ja älyominaisuuksien käyttöä koskeviin kysymyksiin. Niiden lisäksi kyselyyn on lisätty yksi avoin kysymys, jonka avulla Verisure pyrkii saamaan tietoa asiakkaiden tulevaisuuden toiveista. Kyselylomaketta testattiin tutkimuksen suunnittelijan lähipiirin keskuudessa ja tuloksista laadittiin esimerkkejä ristiintaulukoinnista. Tutkimus on pohjustettu Verisurelle valmiiksi, niin että he kykenevät halutessaan toteuttamaan sen helposti ja nopeasti.
Työ laadittiin valmiiksi toteutusta ja analysointia varten, joten seuraava askel on tutkimuksen toteutus. Tutkimuksen toteutuksen ja tutkimustulosten analysoinnin avulla Verisure saa arvokasta tietoa mobiilisovelluksen ja älyominaisuuksien käyttötottumuksista ja erilaisten demografisten tekijöiden vaikutuksista näihin tottumuksiin. Näiden tietojen avulla on helppo suunnata markkinointiviestintää näihin tottumuksiin sopivilla tavoilla. Tämä on myös yksi jatkotutkimus mahdollisuus eli markkinointiviestinnän kehittäminen tutkimuksen tulosten pohjalta. Opinnäytetyö sisältää myös uusia ideoita sekä kehitysehdotuksia avoimen kysymyksen myötä.
Tutkimukseen laaditulla kyselyllä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattavasti tietoa Verisuren asiakkaiden käyttötottumuksista älyominaisuuksiin liittyen. Tutkimuksen suunnitelmaa varten haastateltiin Verisuren avainhenkilöitä. Tutkimus suunniteltiin sähköiseksi Survey-tutkimukseksi, jotta saadaan mahdollisimman helposti ja nopeasti riittävän kattava määrä luotettavia vastauksia. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset jaettiin Verisuren asettamiin kysymyksiin ja opinnäytetyön asettamiin kysymyksiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät saatekirje, kyselylomake, suunnitelma tutkimuksen toteutukseen ja suunnitelma tulosten analysointiin. Kyselylomake koostuu monivalintakysymyksistä, jotka on jaettu demografisiin ja älyominaisuuksien käyttöä koskeviin kysymyksiin. Niiden lisäksi kyselyyn on lisätty yksi avoin kysymys, jonka avulla Verisure pyrkii saamaan tietoa asiakkaiden tulevaisuuden toiveista. Kyselylomaketta testattiin tutkimuksen suunnittelijan lähipiirin keskuudessa ja tuloksista laadittiin esimerkkejä ristiintaulukoinnista. Tutkimus on pohjustettu Verisurelle valmiiksi, niin että he kykenevät halutessaan toteuttamaan sen helposti ja nopeasti.
Työ laadittiin valmiiksi toteutusta ja analysointia varten, joten seuraava askel on tutkimuksen toteutus. Tutkimuksen toteutuksen ja tutkimustulosten analysoinnin avulla Verisure saa arvokasta tietoa mobiilisovelluksen ja älyominaisuuksien käyttötottumuksista ja erilaisten demografisten tekijöiden vaikutuksista näihin tottumuksiin. Näiden tietojen avulla on helppo suunnata markkinointiviestintää näihin tottumuksiin sopivilla tavoilla. Tämä on myös yksi jatkotutkimus mahdollisuus eli markkinointiviestinnän kehittäminen tutkimuksen tulosten pohjalta. Opinnäytetyö sisältää myös uusia ideoita sekä kehitysehdotuksia avoimen kysymyksen myötä.