Seinäjoki Student Ambassadors : Konsepti Seinäjoen seudun kansainväliseen markkinointiin
Tuohiniemi, Lauri (2017)
Tuohiniemi, Lauri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081814426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081814426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on student ambassador -konseptin luominen Seinäjoelle. Ambassador-toiminta on puskaradiomarkkinointiin perustuva markkinointityökalu alueille, yrityksille, korkeakouluille ja muille organisaatioille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä tekijöitä täytyy huomioida ambassador-konseptia laadittaessa ja mitkä ovat konseptin kannalta toimivat keinot ambassador-toiminnan kehittämiselle ja organisoinnille. Luodun konseptin malli löytyy opinnäytetyön ensimmäisenä liitteenä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan osaajien houkuttelua ja hallintaa alueiden ja kaupunkien näkökulmasta sekä brändäämistä kokonaisuutena ja alueiden ja kaupunkien näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys sisältää myös konseptien ja organisaatioiden pelillistämisen, jota on hyödynnetty konseptia luotaessa.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin Seinäjoen seudun yrittäjiltä ja yritysorganisaatioilta, ambassador-toimintaa harjoittavilta organisaatioilta sekä näiden organisaatioiden ambassadoreilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että ambassador-toiminta on tehokasta, sille on tarvetta ja kustannustehokkaana työkaluna alueen ja korkeakoulun markkinoinnissa. Tärkeimpinä markkinointikanavina nousevat sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja YouTube. Tutkimustulokset osoittavat myös, että ambassador-toiminnalle asetetut tavoitteet ja ambassadoreille annetut tehtävät eivät ole useinkaan kovin konkreettisia.
Tämä työ loi konseptin, jolla ambassador-toiminta voidaan aloittaa ja sitä voidaan kokeilla Seinäjoen seudun kansainvälisessä markkinoinnissa. Tutkimus osoitti, mitä keinoja konseptin aloittamisessa ja sen tavoitteellisuutta pohdittaessa on otettava huomioon, ja millä keinoin konseptista saadaan toimiva kokonaisuus. Työn tuloksia voivat hyödyntää seutukunnat, kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset, sekä muut kansainvälistä markkinointia harjoittavat tahot.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan osaajien houkuttelua ja hallintaa alueiden ja kaupunkien näkökulmasta sekä brändäämistä kokonaisuutena ja alueiden ja kaupunkien näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys sisältää myös konseptien ja organisaatioiden pelillistämisen, jota on hyödynnetty konseptia luotaessa.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin Seinäjoen seudun yrittäjiltä ja yritysorganisaatioilta, ambassador-toimintaa harjoittavilta organisaatioilta sekä näiden organisaatioiden ambassadoreilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että ambassador-toiminta on tehokasta, sille on tarvetta ja kustannustehokkaana työkaluna alueen ja korkeakoulun markkinoinnissa. Tärkeimpinä markkinointikanavina nousevat sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja YouTube. Tutkimustulokset osoittavat myös, että ambassador-toiminnalle asetetut tavoitteet ja ambassadoreille annetut tehtävät eivät ole useinkaan kovin konkreettisia.
Tämä työ loi konseptin, jolla ambassador-toiminta voidaan aloittaa ja sitä voidaan kokeilla Seinäjoen seudun kansainvälisessä markkinoinnissa. Tutkimus osoitti, mitä keinoja konseptin aloittamisessa ja sen tavoitteellisuutta pohdittaessa on otettava huomioon, ja millä keinoin konseptista saadaan toimiva kokonaisuus. Työn tuloksia voivat hyödyntää seutukunnat, kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset, sekä muut kansainvälistä markkinointia harjoittavat tahot.