Tunneäly hoitotyössä
Koskivaara, Anna; Parkkonen, Ada (2017)
Koskivaara, Anna
Parkkonen, Ada
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082814592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082814592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa käsitettä tunneäly ja pohtia sen merkitystä hoitotyössä. Hoitotyössä ollaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten sekä potilaiden, heidän läheistensä että moniammatillisen tiimin kanssa. Jokainen ihminen kokee tunteita myös työntekijä. Hoitotyössä työntekijä joutuu kohtaamaan ajoittain vaikeitakin tuntemuksia, kuten ahdistusta ja aggressiivisuutta, niin potilaiden ilmaisemina kuin myös omina tunteinaan. Näitä tunteita tulee osata ymmärtää ja käsitellä, jotta työ ei muuttuisi liian kuormittavaksi ja, jotta hoidon laatu olisi mahdollisimman hyvää. Tunneäly on osa hoitajan hyvää ammatillista osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Suomessa tunneälyä on tutkittu, mutta ei kuitenkaan hoitotyön näkökulmasta. Kansainvälisesti aihetta on tutkittu paljon. Aineisto koostui yhteensä 25:sta tutkimuksesta. Tutkimukset ovat eri maista ja kulttuureista, hoitotyöntekijöiden näkökulmasta. Näin saatiin luotua monikansallinen aineisto suomenkielelle.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunneäly koostuu erilaisista taidoista, joita voidaan kehittää missä tahansa elämänvaiheessa iästä, koulutuksesta tai sukupuolesta riippumatta. Tunneälyn taitoja ovat itsetietoisuus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus ja sosiaalisten suhteiden hallinta. Tunneälykäs yksilö hallitsee kaikki nämä osa-alueet. Tutkimukset osoittivat, että tunneälykkäät hoitajat suoriutuivat työtehtävistään paremmin kuin heikomman tunneälyn omaavat hoitajat. Hoitajat kokivat tunneälyn hyödyllisenä ominaisuutena työssään. Se paransi hoidon laatua, työyhteisön toimivuutta ja lisäsi työtyytyväisyyttä. Lisäksi tunneälyn huomattiin helpottavan tunnekuormaa.
Koulutuksella ja erilaisilla harjoituksilla on tunneälyn kehittäminen mahdollista. Sen sisällyttäminen hoitotyön opintoihin nähtiin tarpeellisena tulevaisuudessa. Lisäksi työyhteisöt voisivat hyötyä tunnetaitojen harjoittamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Suomessa tunneälyä on tutkittu, mutta ei kuitenkaan hoitotyön näkökulmasta. Kansainvälisesti aihetta on tutkittu paljon. Aineisto koostui yhteensä 25:sta tutkimuksesta. Tutkimukset ovat eri maista ja kulttuureista, hoitotyöntekijöiden näkökulmasta. Näin saatiin luotua monikansallinen aineisto suomenkielelle.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunneäly koostuu erilaisista taidoista, joita voidaan kehittää missä tahansa elämänvaiheessa iästä, koulutuksesta tai sukupuolesta riippumatta. Tunneälyn taitoja ovat itsetietoisuus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus ja sosiaalisten suhteiden hallinta. Tunneälykäs yksilö hallitsee kaikki nämä osa-alueet. Tutkimukset osoittivat, että tunneälykkäät hoitajat suoriutuivat työtehtävistään paremmin kuin heikomman tunneälyn omaavat hoitajat. Hoitajat kokivat tunneälyn hyödyllisenä ominaisuutena työssään. Se paransi hoidon laatua, työyhteisön toimivuutta ja lisäsi työtyytyväisyyttä. Lisäksi tunneälyn huomattiin helpottavan tunnekuormaa.
Koulutuksella ja erilaisilla harjoituksilla on tunneälyn kehittäminen mahdollista. Sen sisällyttäminen hoitotyön opintoihin nähtiin tarpeellisena tulevaisuudessa. Lisäksi työyhteisöt voisivat hyötyä tunnetaitojen harjoittamisesta.