Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Satujumppa ja siirtymävinkkejä Touhulan 4-5-vuotiaille Menomuksuille

Laukka, Susanna (2017)

Avaa tiedosto
Laukka_Susanna.pdf (424.6Kt)
Lataukset: 


Laukka, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083114675
Tiivistelmä
Kehittämishanke toteutettiin Liikuntapäiväkoti Touhulassa, Vähäheikkilän yksikössä 4 – 5vuotiaiden lasten ryhmässä syksyllä 2016 ja keväällä 2017. Mukana kehittämässä olivat päiväkodin henkilökunta ja 4–5-vuotiaiden lasten ryhmä.

Kehittämishankkeeni tavoite oli kehittää Liikuntapäiväkoti Touhulan Vähäheikkilän yksikölle, 4–5vuotiaiden ryhmälle satujumppa ja siirtymävinkkejä yhdessä päiväkodin työntekijöiden ja 4–5 vuotiaiden lasten ryhmän kanssa. Suurempi tavoite oli lisätä lasten liikkumista. Kehittämäni satujumpan nimi on Metsäneläinten olympialaiset. Rooleina ovat karhu, jänis, kaksi sammakkoa sekä kaksi siiliä. Olympialaislajit ovat 4–5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehitykseen pohjautuvia harjoituksia. Siirtymävinkit pohjautuvat satujumpan teemaan. Ne ovat arvoituksia. Lapsen tulee ensin arvata, mikä eläin on kyseessä ja sen jälkeen keksiä miten se liikkuu.

Menetelminä käytin dialogista keskustelua, kokemuksen hyödyntämistä, tiedon keruuta ja kokeilua. Satujumppa on suunniteltu pienryhmälle, mutta toimii tarvittaessa myös isommalle ryhmälle, jos rooleja lisätään. Ohjaajan tulee rakentaa ohjeistettu temppurata lapsille ennen toiminnan aloittamista. Satujumppa sisältää eritasoisia motorisia harjoituksia.

Raportti alkaa kehittämistehtävästä, lähtökohdista sekä tavoitteista. Sitten se etenee tietoperustastaan, jossa kerrotaan 4–5-vuotiaiden lasten motorisesta kehityksestä sekä liikunnan ja satujen merkityksestä lapsen kehitykselle. Sen jälkeen raportissa käydään läpi käyttämäni kehittämismenetelmät ja prosessin eteneminen sekä tuotoksen esittely. Lopussa mietitään ja arvioidaan, miten kehittämistyö onnistui.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste