Palvelusta tuotteeksi : Käsikirja palvelutuotteiden muotoiluun
Hiltunen, Piritta (2017)
Hiltunen, Piritta
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy, Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokra
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-300-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-300-1
Tiivistelmä
Tämä käsikirja tarjoaa hanketoimijoille välineitä niin uusien kuin jo olemassa olevien toimintamallien ja palveluiden ideointiin, innovointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Käsikirja auttaa määrittelemään ja dokumentoimaan palvelumalleja, kiteyttämään niiden luoman arvon ja kehittämään palveluita systemaattisesti palvelumuotoilun ideologiaa hyödyntäen.
Palveluiden tuotteistaminen ja palvelumuotoilu tarjoavat oivalliset edellytykset asiakaslähtöisten palveluiden kehittämiselle. Avaintekijä palveluiden tuotteistamisessa on huolellinen dokumentointi, joka luo hyvän pohjan palvelun levittämiselle ja juurtumiselle. On tärkeää osata kertoa mitä tehdään, millaisia vaikutuksia on saatu aikaiseksi ja miten. Näiden pohjalta voidaan perustella, miksi palvelu olisi tarkoituksenmukaista juurruttaa osaksi jatkuvaa toimintaa.
Systemaattinen dokumentointi ja tiedon levittäminen edistävät myös kehittämistoimintaa. Selkeästi dokumentoidut palvelumallit tarjoavat muille toimijoille mahdollisuuden huomioida jo olemassa olevat palvelut ja toimintamallit kehittämistyön pohjana. Näin kehittämistoiminta on systemaattisempaa ja niukat resurssit saadaan kohdennettua ja hyödynnettyä tarkoituksen mukaisemmin.
Palveluiden tuotteistaminen ja palvelumuotoilu tarjoavat oivalliset edellytykset asiakaslähtöisten palveluiden kehittämiselle. Avaintekijä palveluiden tuotteistamisessa on huolellinen dokumentointi, joka luo hyvän pohjan palvelun levittämiselle ja juurtumiselle. On tärkeää osata kertoa mitä tehdään, millaisia vaikutuksia on saatu aikaiseksi ja miten. Näiden pohjalta voidaan perustella, miksi palvelu olisi tarkoituksenmukaista juurruttaa osaksi jatkuvaa toimintaa.
Systemaattinen dokumentointi ja tiedon levittäminen edistävät myös kehittämistoimintaa. Selkeästi dokumentoidut palvelumallit tarjoavat muille toimijoille mahdollisuuden huomioida jo olemassa olevat palvelut ja toimintamallit kehittämistyön pohjana. Näin kehittämistoiminta on systemaattisempaa ja niukat resurssit saadaan kohdennettua ja hyödynnettyä tarkoituksen mukaisemmin.