Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keski-ikäisten (35–60 –vuotiaitten) miesten kirjaston ei-käyttöön vaikuttavat tekijät Kontulan alueella : ”Hajuton, väritön, mauton kirjasto – mut ihan kiva silti”

Lång, Anu (2017)

Avaa tiedosto
Lang_Anu.pdf (321.7Kt)
Lataukset: 


Lång, Anu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115304
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimusongelma kiteytyy kysymykseen: mitä uutta tietoa kirjaston ei-käyttäjiltä voisi saada palveluihin liittyen. Tavoitteena on saada yleiskuva niistä syistä, jotka ovat johtaneet kirjaston asiakkuudesta luopumiseen. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui 35–60 –vuotiaat miehet, jotka muutenkin ovat vähemmistössä kirjaston palveluja käyttävistä asiakkaista.
Opinnäytetyössä luodaan yleiskatsaus Kontulan kirjaston toimintaympäristöön ja toimintaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin pe-rusteista. Pohdin opinnäytetyössäni myös ei-käyttäjä termin merkitystä sekä tuon esiin maailmalla tehtyjen ei-käyttäjätutkimusten tuloksia.
Tutkimuksen toteutustavaksi valitsin teemahaastattelun. Haastattelussa selvitettiin kirjaston aiempaa käyttökokemusta, kirjaston saavutettavuutta, mielikuvia kirjastosta ja ei-käyttäjyyteen johtaneita syitä. Haastatteluja tehtiin 10 kappaletta, jokainen mies haastateltiin erikseen.
Haastattelun tuloksista kävi ilmi, että haastateltavilla oli erittäin positiivinen kuva kirjastosta. Suurin syy asiakkuudesta luopumiseen on se, että ei lue. Toiseksi yleisin syy oli se, että ostaa kirjat kirjakaupasta. Kolmanneksi yleisin syy käyttämättömyyteen oli kotoa löytyvä internet, joka tarjoaa riittävästi tietoa sen hetkiseen tarpeeseen. Neljänneksi mainittiin ajan puute – ei ollut aikaa lukea tai käydä kirjastossa.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kirjaston palvelutarjonta koettiin hyväksi, mutta sitä pitää markkinoida kirjaston ulkopuolella tehokkaammin. Uus-asiakashankintaan kannattaa paneutua ja miettiä keinoja, joilla näitä ei-käyttäjiä voisi tavoittaa paremmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste