KESKI-POHJANMAAN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJAKUNNAN MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN
Pihkakoski, Antti (2010)
Pihkakoski, Antti
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057788
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opiskelijakunnan markkinointia ja sen kehittämistä sekä
valmistaa opiskelijakunnalle markkinointisuunnitelma.
Teoriaosa tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Siinä tarkastellaan yleisesti markkinointia, eri
markkinointitapoja, kanta-asiakkuutta ja asiantuntijapalveluiden tuotteistamista. Teorian pohjalta
opiskelijakunnan palvelut tuotteistettiin seuraavanlaisesti:
COPSA Opiskelijakortti
COPSA Edunvalvonta
COPSA Ohjauspalvelut
COPSA Adaptation
COPSA Café
COPSA Tapahtumat
COPSA Järjestöpalvelut
Kysely tehtiin sähköisesti Webropol-ohjelmistolla, joka lähetettiin kaikille ammattikorkeakoulun
opiskelijoille. Vastauksia saatiin 672 kpl. Tutkimus suoritettiin maalis- huhtikuussa 2009. Markkinointisuunnitelma katsoo opiskelijakunnan toimintaa kuukausittain ympäri vuoden, jotta se on selkeä työkalu opiskelijakunnalle.
Opinnäytetyössä analysoidaan tutkimustuloksia sekä tehdään johtopäätöksiä vastauksien
perusteella. Tutkimuksen perusteella saatiin tietoa opiskelijakunnan tuotteiden kiinnostavuudesta
sekä syitä niiden kiinnostamattomuuteen. Työ sisältää myös pohdintaa koskien opinnäytetyötä prosessina sekä sen toteutusta.
valmistaa opiskelijakunnalle markkinointisuunnitelma.
Teoriaosa tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Siinä tarkastellaan yleisesti markkinointia, eri
markkinointitapoja, kanta-asiakkuutta ja asiantuntijapalveluiden tuotteistamista. Teorian pohjalta
opiskelijakunnan palvelut tuotteistettiin seuraavanlaisesti:
COPSA Opiskelijakortti
COPSA Edunvalvonta
COPSA Ohjauspalvelut
COPSA Adaptation
COPSA Café
COPSA Tapahtumat
COPSA Järjestöpalvelut
Kysely tehtiin sähköisesti Webropol-ohjelmistolla, joka lähetettiin kaikille ammattikorkeakoulun
opiskelijoille. Vastauksia saatiin 672 kpl. Tutkimus suoritettiin maalis- huhtikuussa 2009. Markkinointisuunnitelma katsoo opiskelijakunnan toimintaa kuukausittain ympäri vuoden, jotta se on selkeä työkalu opiskelijakunnalle.
Opinnäytetyössä analysoidaan tutkimustuloksia sekä tehdään johtopäätöksiä vastauksien
perusteella. Tutkimuksen perusteella saatiin tietoa opiskelijakunnan tuotteiden kiinnostavuudesta
sekä syitä niiden kiinnostamattomuuteen. Työ sisältää myös pohdintaa koskien opinnäytetyötä prosessina sekä sen toteutusta.