Rekrytointi, perehdyttäminen ja sosiaalistuminen Aker Yards Oy:n laivanrakennusoppilaitoksessa
Ruhanen, Jarkko (2007)
Ruhanen, Jarkko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114382
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli kolme toisiinsa liittyvää kokonaisuutta: rekrytointi, perehdyttäminen ja sosiaalistuminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten em. aiheet olivat hoidetut tutkimuksen toimeksiantajan laivanrakennusoppilaitoksessa ja antaa tutkimuksen pohjalta toimenpidesuosituksia. Tutkielman teoriaosassa käsiteltiin rekrytointiprosessia aina työvoiman tarpeen tiedostamisesta henkilöarviointimenetelmiin. Perehdyttämisen osalta esiteltiin perehdytysprosessi, joka sisälsi tulokkaan ensimmäiset päivät uudessa työpaikassa, perehdyttämismenetelmät sekä perehdyttämisen sisällön. Jälkimmäisestä nostettiin tarkemmin esille tulokkaan työnopastus ja työsuojelu. Sosiaalistumisen teoriassa nostettiin puolestaan esille työyhteisöön sosiaalistuminen, ammatillisen oppilaan sosiaalistuminen sekä sosiaalistumisen eri vaiheet; lähtien rekrytointiprosessista, päätyen vaiheeseen, jolloin työntekijän sosiaalistuminen yritykseen on onnistuneesti ohi. Em. kolmesta laajasta kokonaisuudesta otettiin teoriaosaan asiat, jotka liityivät toisiinsa mudostaen ehjän kokonaisuuden. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kahdessa eri osassa: alkuvaiheessa postitettiin kyselylomake laivanrakennusoppilaitoksen entisille oppilaille ja toisessa vaiheessa toteutettiin teemahaastattelu entisille oppilaille sekä oppilaitoksen rekrytoinnista vastaaville henkilöille. Tutkimustuloksista selvisi, että oppilaiden sosiaalistamisessa ilmeni joitakin puutteita. Niistä suurimmat olivat: Rekrytointivaiheessa oppilaille kerrottiin liian vähän oppilaitoksen toiminnasta ja tulevasta koulutuksesta, jotta he olisivat voineet muodostaa oikean ennakkokuvan tulevasta. Lisäksi ulkopaikkakuntalaisilla ei ollut tarpeeksi mielekästä tekemistä vapaa-ajallaan ja tästä johtuen heidän viihtyvyytensä kärsi. Kaiken kaikkiaaan kokonaisuus oli kuitenkin oppilaitoksessa hyvällä mallilla.