Digitaalisten pelien yhteys visuomotoriseen reaktioaikaan salibandyn pelaajilla
Rantala, Ville; Palviainen, Joni (2017)
Rantala, Ville
Palviainen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää voiko digitaalisten pelien pelaamisen avulla kehittää salibandyn pelaajien visuomotorista reaktioaikaa, joka voi ennaltaehkäistä salibandyssa syntyviä vammoja. Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus osana Turun yliopiston BAAC-projektia. Tutkimus toteutettiin salibandyn pelaajille käyttäen Ocusweep näköjärjestelmän toiminnasta kertovaa laitetta, ImPACT-testiä ja urheiluvammakyselyä, jonka avulla kartoitettiin urheiluvammojen ja visuomotorisen reaktioajan mahdollisia yhteyksiä.
Opinnäytetyön tutkimusjoukko koostui yhdestä miesten korkeimmasta SM-tason salibandyjoukkueesta (n=18). Tutkimusjoukko jaettiin koe- ja kontrolliryhmään. Koeryhmä suoritti kuuden viikon intervention, jonka aikana pelaajat pelasivat digitaalisia pelejä lajiharjoitusten ohessa. Koko tutkimusjoukolle tehtiin alkumittaukset ja loppumittaukset osalle tutkimusjoukosta (n=10). ImPact-testin teki osa tutkimusjoukosta (n=15).
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville digitaalisten pelien pelaamisen määrällä olevan yhteys visuomotorisen reaktioajan parantumiseen. Opinnäytetyössä saaduissa tuloksissa nopeamman visuomotorisen reaktioajan omaavilla pelaajilla esiintyi enemmän urheiluvammoja viimeisen 12 kuukauden aikana, mutta pienen otoskoon vuoksi tulos ei ole yleistettävissä.
Opinnäytetyön tutkimusjoukko koostui yhdestä miesten korkeimmasta SM-tason salibandyjoukkueesta (n=18). Tutkimusjoukko jaettiin koe- ja kontrolliryhmään. Koeryhmä suoritti kuuden viikon intervention, jonka aikana pelaajat pelasivat digitaalisia pelejä lajiharjoitusten ohessa. Koko tutkimusjoukolle tehtiin alkumittaukset ja loppumittaukset osalle tutkimusjoukosta (n=10). ImPact-testin teki osa tutkimusjoukosta (n=15).
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville digitaalisten pelien pelaamisen määrällä olevan yhteys visuomotorisen reaktioajan parantumiseen. Opinnäytetyössä saaduissa tuloksissa nopeamman visuomotorisen reaktioajan omaavilla pelaajilla esiintyi enemmän urheiluvammoja viimeisen 12 kuukauden aikana, mutta pienen otoskoon vuoksi tulos ei ole yleistettävissä.