Katsaus reality-sarjan tekoon ja sen mainontaan tekijän ja katsojan näkökulmasta : esimerkkinä Suomen huutokauppakeisari
Sundblad, Oona (2017)
Sundblad, Oona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2017100215638
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2017100215638
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esiteltiin, mistä Suomen huutokauppakeisari kertoo sekä mitä tyypillisessä jaksossa ja sen jaksokohtaisessa mainoksessa eli puffissa tapahtuu. Opinnäytetyössä käytiin läpi, millä keinoilla katsojaan pyritään vaikuttamaan ja minkälaisia tunteita katsojassa herää puffia ja jaksomainosta katsoessaan. Opinnäytetyössä avataan, keitä sarjan vakituiset henkilöt ovat sekä keitä ovat jaksokohtaiset vieraat.
Osa opinnäytetyötäni on kyselytutkimus. Siinä tutkittiin, ovatko Suomen huutokauppakeisarin puffien ja jaksojen herättämät tunteet linjassa keskenään. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa vertailtiin erityisesti puffin ja jakson herättämiä positiivisia tunteita. Tarkoituksena oli selvittää, onko jakso yhtä positiivinen kuin sen jaksomainos. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmuoto oli survey-tutkimus, johon osallistui kaksikymmentäkaksi ihmistä. Heidät valittiin sattumanvaraisesti tutkijan tietämättä, ovatko he sarjan seuraajia vai ei. Tutkimukseen osallistuneet katsoivat puffin ja sitä mainostaneen jakson. Molempien katselukertojen välissä suoritettiin lyhyt kysely.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomen huutokauppakeisarin katsojat pitävät jaksoa yhtä positiivisena kuin puffia. Sarjan henkilöitä arvostettiin iloisten luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen ansiosta tasaisen positiivisesti. Tutkimuksen perusteella positiivisuus on Suomen huutokauppakeisarissa voimakas elementti ja sillä on iso vaikutus katsomiskokemuksen nautittavuuteen.
Opinnäytetyöhön haastateltiin useita henkilöitä, esimerkiksi Suomen huutokauppakeisarin tekijöistä leikkaajaa, tuottajaa, vastaavaa tuottajaa, kenttäohjaajaa sekä ohjaajaa. Lisäksi työhön haastateltiin ohjelmaa esittävän televisiokanavan Nelosen mainostiimin tuottajaa.
Osa opinnäytetyötäni on kyselytutkimus. Siinä tutkittiin, ovatko Suomen huutokauppakeisarin puffien ja jaksojen herättämät tunteet linjassa keskenään. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa vertailtiin erityisesti puffin ja jakson herättämiä positiivisia tunteita. Tarkoituksena oli selvittää, onko jakso yhtä positiivinen kuin sen jaksomainos. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmuoto oli survey-tutkimus, johon osallistui kaksikymmentäkaksi ihmistä. Heidät valittiin sattumanvaraisesti tutkijan tietämättä, ovatko he sarjan seuraajia vai ei. Tutkimukseen osallistuneet katsoivat puffin ja sitä mainostaneen jakson. Molempien katselukertojen välissä suoritettiin lyhyt kysely.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomen huutokauppakeisarin katsojat pitävät jaksoa yhtä positiivisena kuin puffia. Sarjan henkilöitä arvostettiin iloisten luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen ansiosta tasaisen positiivisesti. Tutkimuksen perusteella positiivisuus on Suomen huutokauppakeisarissa voimakas elementti ja sillä on iso vaikutus katsomiskokemuksen nautittavuuteen.
Opinnäytetyöhön haastateltiin useita henkilöitä, esimerkiksi Suomen huutokauppakeisarin tekijöistä leikkaajaa, tuottajaa, vastaavaa tuottajaa, kenttäohjaajaa sekä ohjaajaa. Lisäksi työhön haastateltiin ohjelmaa esittävän televisiokanavan Nelosen mainostiimin tuottajaa.