Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijaosuuskunnat oppimisen menetelmänä : Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja tiimijohtamisen, media-alan ja tietojenkäsittelyn koulutuksissa.

Airila, Kalle; Kiviranta, Mikko (2017)

 
Avaa tiedosto
Airila_Kalle_Kiviranta_Mikko.pdf (1.204Mt)
Lataukset: 


Airila, Kalle
Kiviranta, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315676
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi Tampereen ammattikorkeakoulun (myöhemmin TAMK) kehittämishankkeen tarpeista sekä tekijöiden kiinnostuksesta TAMKin opiskelijaosuuskuntia kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli osoittaa miten opiskelijaosuuskuntia voidaan hyödyntää oppimisen välineinä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää TAMKin opiskelijaosuuskuntien määrä ja tilanne. Keskeisinä tutkimuskohteina olivat opettajaohjaus, palaute ja riskienhallinta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työ rajattiin koskemaan opiskelijaosuuskuntia yrittäjyyden ja tiimijohtamisen, media-alan ja tietojenkäsittelyn koulutuksissa.

Keskeisistä tutkimuskohteista opettajaohjauksessa oli eniten yhteneväisyyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että kaikissa koulutuksissa on käytössä valmentava opetustapa. Palautteenannossa löytyi eroavaisuuksia. Proakatemialla on kehittynein palautteenantokulttuuri. Palautetta annetaan usein ja molempiin suuntiin. Myös riskienhallinnassa erot olivat suuria. Proakatemialla otetaan riskejä ja niiden hallintaan on olemassa käytäntöjä. Keskeisten tutkimuskohteiden ulkopuolelta oppimisessa oli paljon yhteneväisyyksiä. Käytännön ja teorian yhdistäminen koetaan toimivaksi. Proakatemialla tiimioppimiseen ja tiimiytymiseen ja tiimin hyödyntämiseen panostetaan eniten.

Proakatemialla opiskelijat ovat sitoutuneempia osuuskuntatoimintaan ja tiimiyritysten toiminta on laajempaa ja ammattimaisempaa. Tätä selittää se, että toiminta on täysin integroitu opintoihin. Proakatemialla opiskelijoilla on myös suurempi vapaus päättää asioistaan ja sitä kautta suurempi vastuu omien opintojen etenemisestä. Valmentaja on selkeästi ulkopuolinen fasilitaattori, eikä puutu opiskelijaosuuskunnan tekemisiin. Kussakin koulutuksessa on huomattavissa erityisen positiivinen suhtautuminen yrittäjyyttä ja yrittämistä kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste