Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uutta oppimalla toimintatavan muutokseen : Lastensuojelutarpeen alkuarviointityöskentelyn käyttöönotto Kurikan sosiaalitoimistossa

Koskenvalta, Outi (2010)

 
Avaa tiedosto
Koskenvalta_Outi.pdf (749.8Kt)
Lataukset: 


Koskenvalta, Outi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047705
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä sijoittui Kurikan sosiaalitoimistoon. Lastensuojelun sosiaalityöhön oli tarkoitus ottaa käyttöön uuden, 1.1.2008 voimaan tulleen lastensuojelulain vaatima lastensuojelutarpeen alkuarviointityöskentely. Työntekijät kävivät lastensuojelutarpeen alkuarviointi –koulutuksen, jonka jälkeen opittua toimintamallia alettiin kokeilla Kurikan sosiaalitoimiston työarjessa olemassa olevilla työntekijäresursseilla ja muokata sitä sellaiseen muotoon, jotta toimintamalli vastaisi lain asettamia aikarajoja sekä asiasisältöjä. Uusi lastensuojelulaki korostaa erityisesti lapsen äänen kuuluviin nostamista vanhempien rinnalla.
Kehittämisprosessi eteni syklimäisesti osana jokapäiväistä työn tekemistä. Kehittämisprosessissa korostui toimijalähtöinen eli alhaalta ylöspäin etenevä kehittäminen. Kehittämistoiminnan aihe ja aineisto kerättiin pääosin osallistuvan havainnoin avulla. Merkittäviksi aineiston tuottamishetkiksi nousivat arkiset palaverit työssä sekä ns. kahvipöytäkeskustelut ja asiakastilanteiden purkutilanteet. Työssä pyrittiin huomioimaan myös asiakasnäkökulmaa pyytämällä palautelomakkeiden avulla asiakkaiden kokemuksia lastensuojelutarpeen arviointityöskentelystä. Uuden toimintatavan käyttöönoton kautta sosiaalityöntekijät oppivat huomioimaan vanhempien lisäksi myös lapsen näkökulmaa ja jokainen asiakasperhe tuli huomioiduksi tasavertaisella tavalla. Lisäksi sosiaalityöntekijöille muodostui yhtenäinen toimintapa, joka myös jäsensi kiireistä työtahtia ja lain asettamaan kolmen kuukauden aikarajaan pystyttiin vastaamaan kehittämisen edetessä koko ajan paremmin ja paremmin. Mallinnuksesta koottiin kansio, jossa kerrotaan vaihe vaiheelta lastensuojelutarpeen alkuarviointityöskentelyn eteneminen. Kansiossa on myös koottuna teemoihin liittyviä työvälineitä - ja menetelmiä. Lisäksi laadittiin työntekijöille muistilistat tietokoneelle tehtävistä kirjauksista ja päätöksistä.
Sen lisäksi, että työntekijät oppivat uuden toimintatavan arkiseen työhönsä, on oppimista ja kehittymistä tapahtunut varmasti laajemminkin niin yksilö kuin työyhteisötasolla. Tämän vuoksi opinnäytetyössä käydään teoriatasolla läpi oppimisen, työssä oppimisen, ammatillisen kasvun ja oppivan organisaation käsitteitä.
Avainsanat: Lastensuojelutarpeen alkuarviointi, mallinnus, kehittäminen, työssä oppiminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste