Valmentavan johtamisajattelun tukeminen kohdeyrityksessä
Peltola, Henna (2017)
Peltola, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli valmentavan johtajuuden tukeminen noin 800 henkeä työllistävässä konsultti- ja suunnittelualan yrityksessä. Kohdeorganisaatiossa haluttiin selvittää, minkälainen lähtötaso esimiehillä oli valmentavan johtajuuden käsitteen ja toiminnan osalta sekä mitä tarvittiin valmentavan johtajuuden käyttöönottoon. Kehittämistehtävän tavoitteena oli esimiesten johtamisajattelun vieminen kohti valmentavaa johtajuutta. Konkreettisena tavoitteena oli valmentavan johtajuuden kehittämissuunnitelman laatiminen.
Teoreettinen viitekehys rakentui siihen, että valmentava johtajuus vaatii tietynlaisen ajattelumallin sekä toimintatavat. Kehittämistehtävän tietopohja noudatti viitekehyksen osa-alueita. Kehittämistehtävä suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen perusjoukkoa olivat esimiesvastuussa toimivat ryhmäpäälliköt ja johto. Perusjoukosta valittiin harkinnanvaraisella otannalla kolme kokeneempaa esimiestä ja kolme vähemmän kokeneempaa esimiestä. Analysoinnissa käytettiin teemahaastattelun runkoa teemoittaessa ja tyypittäessä litteroitua aineistoa.
Tutkimustulosten mukaan esimiesten valmentavan johtajuuden lähtötiedoissa oltiin odotetusti eri tasoilla. Tämä vaatii käsitteen sekä toiminnan selkeyttämisen kaikkien esimiesten osalta. Valmentavan johtajuuden nähtiin tuovan sekä hyötyjä että haasteita. Johdon selkeällä viestillä ja esimerkillä todettiin edistävän valmentavan johtajuuden käyttöönottoa. Kohdeyritykselle laadittiin tutkimustulosten pohjalta kehittämissuunnitelma esimiesten valmentavan johtamisajattelun edistämiseen. Kehittämissuunnitelman keskeisiä kohtia olivat käsitteen ja toimintatapojen selkeytys, johdon esimerkki, vastuuhenkilön nimeäminen, esimiesten koulutus, riittävä seuranta ja realistinen aikataulu.
Teoreettinen viitekehys rakentui siihen, että valmentava johtajuus vaatii tietynlaisen ajattelumallin sekä toimintatavat. Kehittämistehtävän tietopohja noudatti viitekehyksen osa-alueita. Kehittämistehtävä suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen perusjoukkoa olivat esimiesvastuussa toimivat ryhmäpäälliköt ja johto. Perusjoukosta valittiin harkinnanvaraisella otannalla kolme kokeneempaa esimiestä ja kolme vähemmän kokeneempaa esimiestä. Analysoinnissa käytettiin teemahaastattelun runkoa teemoittaessa ja tyypittäessä litteroitua aineistoa.
Tutkimustulosten mukaan esimiesten valmentavan johtajuuden lähtötiedoissa oltiin odotetusti eri tasoilla. Tämä vaatii käsitteen sekä toiminnan selkeyttämisen kaikkien esimiesten osalta. Valmentavan johtajuuden nähtiin tuovan sekä hyötyjä että haasteita. Johdon selkeällä viestillä ja esimerkillä todettiin edistävän valmentavan johtajuuden käyttöönottoa. Kohdeyritykselle laadittiin tutkimustulosten pohjalta kehittämissuunnitelma esimiesten valmentavan johtamisajattelun edistämiseen. Kehittämissuunnitelman keskeisiä kohtia olivat käsitteen ja toimintatapojen selkeytys, johdon esimerkki, vastuuhenkilön nimeäminen, esimiesten koulutus, riittävä seuranta ja realistinen aikataulu.