Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median ohjeistus kunnissa

Leppäjoki, Outi (2017)

 
Avaa tiedosto
leppajoki_outi.pdf (1.165Mt)
Lataukset: 


Leppäjoki, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014646
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median roolia kuntien viestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla eri kuntien sosiaalisen median ohjeet eroavat toisistaan ja miten ohjeissa huomioitiin voimassa oleva lainsäädäntö. Lisäksi selvitettiin työntekijän ja työnantajan oikeuksia ja velvollisuuksia lainsäädännön näkökulmasta työskenneltäessä sosiaalisessa mediassa.

Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa yleisellä tasolla sekä sosiaalisen median roolia kuntaviestinnässä. Samassa yhteydessä tutkittiin sitä, miten kunnat hyödyntävät sosiaalista mediaa viestinnässään ja mitä sosiaalisen median kanavia kunnat käyttävät. Lainsäädännön osalta selvitettiin keskeiset sosiaalista mediaa koskevat säädökset perustuslaista aina kunta- ja rikoslakiin asti.

Tutkimuksen empiriaosuudessa analysoitiin kahdeksan eri kunnan sosiaalisen median ohjeita ja niiden sisältöjä. Tarkastelun jälkeen selvitettiin eri ohjeiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sekä eri ohjeista löytyviä hyviä piirteitä. Lopuksi pohdittiin sitä, millaisia asioita hyvän sosiaalisen median ohjeen tulisi sisältää ja onko mahdollista luoda sellaista sosiaalisen median ohjeistuksen runkoa, jota voisi hyödyntää myös muiden kuntien ja organisaatioiden ohjeistuksissa. Ohjeistuksista pyrittiin löytämään sellaiset asiat, joita organisaatioiden olisi syytä sisällyttää sosiaalisen median ohjeeseensa.

Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että eri kuntien sosiaalisen median ohjeet eroavat toisistaan varsin paljon niin asiakokonaisuuksiltaan kuin yksityiskohdil-taankin. Osa ohjeista on useiden sivujen mittaisia, hyvin laajoja ja yksityiskohtaisia, kun taas toiset ovat parin sivun mittaisia netiketti-tyyppisiä ratkaisuja. Lainsäädäntö oli huomioitu hyvin tarkasteltavana olleissa ohjeissa. Ohjeissa oli myös kiinnitetty huomiota työntekijän ja työnantajan oikeuksiin, velvollisuuksiin ja vastuisiin.

Opinnäytetyö osoittaa, että ottaen huomioon organisaatioiden erilaisuuden, niiden toimintatapojen ja eri toimialojen toimimisen sosiaalisessa mediassa, on miltei mahdotonta tehdä sellaista yleispätevää sosiaalisen median ohjetta, joka toimisi kaikissa organisaatioissa. Sitä vastoin voidaan kuitenkin luoda sosiaalisen median ohjeistuksen runko, johon on koottu kaikki sellaiset oleelliset asiat, jotka sopivat ja jotka pitäisi sisällyttää jokaisen organisaation ohjeeseen. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä sosiaalisen median ohjeistuksen runkoa voivat hyödyntää kaikki kuntaorganisaatiot lisäämällä omaan ohjeeseensa organisaation erityispiirteisiin liittyviä asioita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste